Mærsk tager kampen op mod techgiganter med spritnyt opkøb

Et nyt opkøb baner vejen for, at Mærsk fremadrettet kan tilbyde sine kunder hurtiglevering af pakker helt ud til forbrugerne. Dermed kæmper koncernen sig ind på et marked, som Amazon og Alibaba i dag sidder tungt på.

For at nå i mål med ambitionen om at tilbyde hurtiglevering for sine kunder skal Mærsk i gang med at bygge et større netværk af varehuse op i Europa og USA. Foto: Thomas Borberg

A.P. Møller-Mærsk er på vej ind på en kampplads, hvor kun de allerstørste onlinegiganter kæmper i øjeblikket.

Den danske shippingkoncern laver med købet af den portugisiske techvirksomhed Huub nu sit tredje internethandel-opkøb inden for få måneder og sluser dermed den sidste teknologiske brik ind i koncernen, der fremadrettet skal gøre det muligt at tilbyde fragtkunderne deres eget verdensomspændende netværk til hurtiglevering af varer til forbrugerne – vel og mærke uden om de store markedspladser som Amazon og Alibaba.

Vi gør det muligt for vores kunder at konkurrere med markedspladser som Amazon og Alibaba.

Christoph Stork, global chef for internethandellogistik i Mærsk

»Huub er i bund og grund limen mellem opkøbene, så vi fremadrettet kan skabe logistikprodukter, der gør det muligt for vores kunder at servicere forbrugerne på et niveau, der svarer til de store markedspladsers,« siger Christoph Stork, global chef for internethandellogistik i Mærsk.

Det betyder, at Mærsk kommer til at konkurrere mod markedspladser som Amazon og Alibaba?

»Nej, jeg ville udtrykke det anderledes. Vi gør det muligt for vores kunder at konkurrere med markedspladser som Amazon og Alibaba, som i øvrigt også er kunder hos os.«

Mange transportører tilbyder i dag fragt af pakker ud til slutkunderne, men oftest tager det flere dage for varerne at nå frem, hvis de sendes på tværs af Europa eller USA. Det har forbrugerne imidlertid ikke altid tålmodighed til.

»Logistikken i internethandlen har de seneste 5-7 år været drevet af de store online markedspladser som Amazon og Alibaba. I mange lande som Kina, USA og store europæiske lande har de to markedspladser presset forbrugernes forventninger til leveringshastigheden op,« siger han.

Huub har udviklet patenteret software, som kan forbinde forskellige salgskanalers og varehuses systemer og på en automatiseret måde håndtere bestillingen, så færrest mulige fysiske hænder skal ind over processen. Softwaren kan også forbindes til selve produktionen i for eksempel Kina og til søfragten fra kontinent til kontinent, og det er her, det for alvor bliver spændende for Mærsk.

For et tocifret millionbeløb er teknologien og 47 medarbejdere nu blevet Mærsks.

Hvad er Huub?
  • Huub er et led i en større samling af og jagt på teknologier og kapabiliteter, der skal hjælpe Mærsk med digitalt at gøre drømmen om at levere end-to-end-logistik for kunderne.
  • Mærsks venturearm Maersk Growth investerede i 2019 i en mindre ejerandel af portugisiske Huub. Det har også åbnet op for et samarbejde, der nu betyder, at Mærsk overtager selskabet.
  • Huub har en automatiseret måde håndtere bestillingerne. Et eksempel er en kinesisk kunde, der skal sende en container med 15.000 t-shirts til Europa, hvorefter de skal sendes til ni forskellige varehuse på kontinentet. I stedet for at være i kontakt med og arrangere håndteringen af varerne til de varehusene, er det meningen, at Huub automatiserer den proces.
  • Huubs teknologi er bygget på, at virksomheden kan definere regler. Hvis en forbruger bestiller en t-shirt i Frankrig, og den er på lager i Spanien og Danmark, så sender systemet automatisk en meddelelse til varehuset i Spanien. Inden lagrene løber tør, kan man indstille systemet til automatisk at placere en ny ordre hos fabrikken i Kina osv.
  • Opkøbene af Visible SCM og Europe B2C, som blev annonceret i august, er ligeledes brikker i det store puslespil, der skal styrke Mærsks tilbud inden for e-handel og last mile logistics i henholdsvis Europa og USA.

Koncernens mål er at etablere et netværk af varehuse, hvor kunderne ligesom hos Amazon kan opbevare varer og sørge for levering af pakker inden for et døgn til forbrugerne. Forskellen er bare, at kunderne ikke behøver at sælge varerne gennem Amazon, Zalando eller andres platforme, men kan sælge gennem eksempelvis deres egne hjemmesider, via Instagram eller via Facebook.

Coronanedlukningerne har for alvor sat fut i onlinesalget hos de store modevirksomheder, og det har pustet til ønsket om at skære mellemmændene væk.

»Derfor er efterspørgslen efter business-to-consumer supply chain-services, som hastighedsmæssigt er på niveau med de online markedspladser, steget dramatisk,« siger Christoph Stork.

Kravet om hastighed betyder imidlertid, at der skal store kapitalinvesteringer for at skabe et netværk, der kan konkurrere med giganternes tempo. Ifølge Christopher Stock opererer meget få spillere i øjeblikket på markedet udover de store online markedspladser, fordi de har presset hastigheden så langt ned.

det er en fair antagelse, at vi vil arbejde med landtransporten inklusive varehusene de næste fem år. Hvert eneste varehus gør vores netværk mere interessant

Christoph Stork, global chef for internethandellogistik i Mærsk

Et glohedt transportmarked med flaskehalse og forsinkelser har sendt fragtraterne op i rekordhøjder og ditto for Mærsks indtjening. Shippingkoncernen har allerede barberet sin gæld i bund og sendt milliarder retur til aktionærerne, og alligevel bugner kistebunden.

Ifølge Jefferies har Mærsks ”krigskasse” til opkøb i øjeblikket en størrelse på over 30 mia. dollars, eller 189 mia. kr.

Har Mærsk ikke behov for en del flere varehuse for at være i stand til at gøre det muligt for kunderne at konkurrere mod de store online markedspladser?

»Vi kan arbejde med partner-varehuse, og vi vil arbejde med vores egne varehuse, men det er en fair antagelse, at vi vil arbejde med landtransporten inklusive varehusene de næste fem år. Hvert eneste varehus gør vores netværk mere interessant,« siger Christoph Stork.

Mærsk opererer i øjeblikket ni varehuse i USA, og for at kunne levere pakker inden for et døgn for 90 pct. af Europas og USA’s befolkning vil der ifølge ham formentlig være brug for 20 varehuse i både USA og Europa.

Vi har foretaget nogle tests i Indien, Sydøstasien og Kina. Når du kigger fem år frem, kan vi tilføje varehuse i Latinamerika. Vi taler med kunder om Afrika fremadrettet

Christoph Stork, global chef for internethandellogistik i Mærsk

Det er de færreste, der har råd til at operere 20 varehuse ved siden af hovedforretningen, og derfor ser Mærsk sit snit til at kapre noget af det marked.

Dermed tager Mærsk også skridtet videre i sin storstilede strategi, der blev lanceret i 2016. Dengang var ambitionen at gå fra bare at levere godset fra havn til havn til at levere fra dør til dør og tilbyde kunderne alt derimellem af tolddeklarering, forsikring og mellemfinansiering. Med andre ord vil Mærsk gerne have fragtkunderne til at lægge en større del af deres forretning hos Mærsk.

I første omgang er fokusset for hurtiglevering til døren hos forbrugerne rettet mod USA og Europa, og med fokus på modeindustrien, men ambitionerne rækker langt videre end det.

»Vi har foretaget nogle tests i Indien, Sydøstasien og Kina. Når du kigger fem år frem, kan vi tilføje varehuse i Latinamerika. Vi taler med kunder om Afrika fremadrettet, men det er ikke i de kommende et eller to år. Det ligger formentlig mere fire-fem år ude i fremtiden,« siger Christoph Stork.

Læs også