Legeakademiet udvider syd for grænsen: Forventer trecifret millionomsætning
Den danske webshop Legeakademiet, der sælger legetøj med udgangspunkt i læring, åbner nu i både Tyskland og Holland. Det skal bidrage til yderligere vækst i omsætningen, som stifterne forventer rammer 100 mio. kr. i indeværende regnskabsår.
Børn skal lege sig til læring og lære, at det er okay at tabe i ludo. Sådan lyder filosofien bag den danske webshop Legeakademiet, som sælger legetøj, der udfordrer og udvikler børn. Nu rykker forretningen ind på nye markeder, og ejerne forventer at ramme en omsætning på 100 mio. kr. i regnskabsåret 21/22.
Stifterne af Legeakademiet, Ann Riemer og Jane Vestergaard, har tilsyneladende fundet et hul i det ellers konkurrenceprægede legetøjsmarked. I de seneste år, og særligt under coronanedlukningerne, har de oplevet stor vækst, og overskuddet er mere end tidoblet fra 2018 til 2021.
I regnskabsåret 20/21 havde virksomheden et overskud på lidt mere end 9 mio. kr. Året er det første med forskudt regnskabsår, så det trækker sig over 16 måneder.
Ifølge stifterne selv skyldes succesen, at de har formået at skabe et univers, hvor kunderne køber ind på Legeakademiets værdier og holdning til, at børnelegetøj skal være både lærende og udviklende.
» Legeakademiet er måske ikke det nemmeste valg. Hvis man bare ønsker at købe underholdning til sit barn, så køber man det nok andre steder. Men når man køber legetøj hos Legeakademiet, bliver man bekræftet i, at man går op i sit barns trivsel og udvikling,« siger Jane Vestergaard, medstifter og medejer af Legeakademiet.
I april 2020 købte hobbyvirksomheden Creative Company 51 pct. af Legeakademiet for et tocifret millionbeløb. Det har bl.a. betydet, at Legeakademiet er rykket ind i et helt nyt robotlager i Holstebro, som ifølge stifterne har gjort den øgede vækst og eksport mulig.
Legeakademiet blev stiftet i 2005 og har siden lanceret webshops i både Sverige, Norge og Finland. I år forventes omkring 40 pct. af omsætningen at komme fra udlandet, og nu skal webshops i Tyskland og Holland bidrage til denne vækst.
»Vi forventer rigtig meget af de nye markeder. Vi skal lige i gang dernede, men vi tror på, at vi kan noget, som de andre butikker ikke kan,« siger Ann Riemer, som ligesom Jane Vestergaard ejer 24,5 pct. af Legeakademiet.
Stifterne tror på, at virksomheden indenfor det første år på de nye markeder kan vokse sig lige så stor, som den er i Sverige i dag. Den svenske webshop åbnede i oktober 2020 og bidrager i dag med omkring 10 pct. af omsætningen.
Det er især Legeakademiets anderledes kommunikation, som skal differentiere den fra andre legetøjsforhandlere på de nye markeder. De værdier, som Ann Riemer og Jane Vestergaard har bygget virksomheden op omkring, skal være tydelige for kunderne, og selv en ordrebekræftelse må gerne få folk til at smile.
»Det er vigtigt for os at være tro mod vores DNA. Man kan jo ikke sælge legetøj og så være dødkedelig,« siger Jane Vestergaard.
Legeakademiet har 17 medarbejdere på hovedkontoret i Hørsholm.