Erhverv

Mærsk sælger milliardforretning fra

Efter at have afsøgt markedet for mulige købere har Mærsk nu fundet den, der skal overtage shippingkoncernens kølecontainerforretning.

Mærsk har siden marts officielt forsøgt at afhænde Maersk Container Industry. Foto: Stine Rasmussen

Efter et år, hvor milliarderne er bølget ind i kaskader, kommer der nu yderligere penge i kassen hos A.P. Møller-Mærsk.

Det er lykkes den danske shippingkoncern at afhænde det forretningsben, der producerer kølecontainere, Maersk Container Industry (MCI).

Køberen er China International Marine Containers (CIMC), som overtager MCI uden gæld for 987,3 mio. dollars, svarende til 6,3 mia. kr.

»Vi mener, at vi i CIMC har fundet en god, langsigtet ejer af MCI,« lyder det fra Henriette Hallberg Thygesen, der sidder i topledelsen i Mærsk og har ansvaret for blandt andet den grønne omstilling, i en meddelelse.

MCI og selskabets stab på 2300 ansatte omsatte i 2020 for 3,8 mia. kr. og landede et resultat før skat på 229 mio. kr., men MCI har langt fra altid haft plusser på bundlinjen. En stor nedskrivning betød, at resultatet før skat blev et minus på 993 mio. kr. i 2018.

Den kinesiske køber råder over mere end 64.000 ansatte i knap 20 lande og regioner. Det er intentionen, at de omkring 100 medarbejdere i faciliteterne i Tinglev i Sønderjylland forbliver en del af virksomheden.

Allerede i marts meddelte Mærsk i forbindelse med sin kapitalmarkedsdag, at virksomheden havde iværksat et såkaldt ”strategisk review” af MCI, hvilket basalt set betyder, at man undersøger muligheden for bl.a. at sælge forretningen.

Fordi det pressede transportmarked har gjort containere til en mangelvare og sendt priserne på containere så højt til himmels, har spørgsmålet lydt på, hvorvidt købere vil betale den pris, Mærsk har forlangt.

Men interessen for selskabet har været til at tage og føle på. I juni kunne Bloomberg kunne fortælle, at de to kinesiske spillere Midea Group og China International Marine Containers Group var gået videre til næste budrunde.

Også de to amerikanske koncerner, airconditionselskabet Carrier Global Corp og transportkøleselskabet Thermo King Corp skulle ifølge mediet med videre til næste budrunde, sammen med japanske Daikin Industries og kapitalfonden Triton.

Dengang blev MCI ifølge Bloombergs oplysninger vurderet til at have en pris på omkring 1 mia. dollars.

Frasalget er en del af Mærsks strategi om at blive en integreret logistikkoncern, som kan sørge for transport af kundernes gods fra dør til dør og alt, hvad det indebærer af eksempelvis opbevaring, forsikring og finansiering. Her vurderede ledelsen, at produktionen af kølecontainere ikke er nødvendigt for at opnå det mål.

Dermed bliver MCI det seneste frasalg i strategien, hvor også olieaktiviteterne i Maersk Oil, borerigselskabet Maersk Drilling og tankrederiet Maersk Tankers er afhændet. Det efterlader offshorerederiet Maersk Supply Service.

Handlen skal først godkendes af konkurrencemyndighederne, før den går igennem, hvilket forventes at være før eller i 2022.

Læs også