Erhverv

Skuespiller Alex Høgh Andersen stifter urmærke med erfarne profiler i ryggen

Når det nye urfirma Oliver Green inden længe lanceres er det med en stærk ejerkreds og en velkendt frontfigur - og en målsætning om at blive et af verdens største brands i sit segment.

Bag Oliver Green står bl.a. skuespiller Alex Høgh Andersen (midt), Andreas Herring (tv) og About Vintage-makkerparret Thomas Andersen (th) og Sebastian Skov (tv. midt.) Foto: PR.

Urene skal være billige. De skal være af høj kvalitet. De skal få unge mennesker til at lægge telefonen væk og være mere nærværende.

Og så vil Oliver Green være et af verdens største mærker inden for sit segment.

Ambitionerne er skyhøje, når skuespiller Alex Høgh Andersen springer ud i iværksætterlivet og lancerer et helt nyt dansk urmærke - Oliver Green - med et hold erfarne profiler i ryggen

Jeg er sådan en kreativ klaphat, der ikke kan sidde stille på en stol

Alex Høgh Andersen, medstifter af Oliver Green

Foruden Alex Høgh Andersen består holdet bag Oliver Green også af tidligere NN07-profil Andreas Herring og makkerparret Thomas Andersen og Sebastian Skov fra det succesfulde urfirma About Vintage.

En, ifølge stifterne selv, perfekt cocktail, som skal drive virksomheden frem mod sine mål.

Konkurrenter

Oliver Green har flere store konkurrenter på markedet allerede. Herunder bl.a.:

  • Daniel Wellington
  • Nordgreen
  • Skagen

Virksomheden satser dog på at ramme en prisklasse, der ligger under de allerede-etablerede brands.

»Vi komplimenterer hinanden godt. Vi kommer med erfaring fra branchen – godt nok i et lidt ældre segment, men trods alt erfaring. Andreas kommer med et fedt kreativt tække. Alex har en passion for ure og design og har også et kreativt tække på det hele,« fortæller Thomas Andersen, medstifter af Oliver Green.

Idéen til det nye mærke opstod, da man så et hul i markedet - nemlig armbåndsure specifikt målrettet den yngre generation.

»Alle unge mennesker i dag hiver mobilen op af lommen, når de skal se, hvad klokken er. Og så kommer de straks i gang med alle mulige andre ting, og så glemmer de at se, hvad klokken er, når de har lagt telefonen i lommen igen,« fortæller Andreas Herring og tilføjer:

»Det hele er blevet så digitalt, og man er på hele tiden. Den frihed ved egentlig bare at kunne kigge på sit armbåndsur og så være til stede, vil vi gerne prøve at få tilbage til folk og lære den yngre generation, at noget så oldnordisk som et armbåndsur rent faktisk kan være fedt at gå med.«

Oliver Green henvender sig primært til unge i alderen 15-25 år, og det kan være et svært segment at ramme, mener holdet. Men ikke desto mindre en udfordring, som man glædeligt tager op.

Først og fremmest spiller prisen en stor rolle, når man skal fange et yngre segment, forklarer holdet, og derfor besluttede man sig hurtigt for, at urene skulle være af bedst mulig kvalitet til lavest mulige pris.

Dertil har man også besluttet kun at forhandle urene online, men det kræver, at kunder allerede fra starten af har tillid til brandet - og her kommer især Alex Høgh Andersen ind i billedet.

»Noget af det, der er min opgave, er at få kommunikeret de her ure ud til de unge mennesker. Det er ikke en særlig nem opgave, men det er sjovt og udfordrende. Man bliver nødt til at satse på en rimelig habil markedsføring, når man netop ikke har et produkt, som folk kan gå ud i en butik og se på,« forklarer Alex Høgh Andersen.

Med mere end 2,5 mio. følgere på Instagram har han allerede nu en stor rækkevidde, som mange nyopstartede brands kun kan drømme om. Men Thomas Andersen understreger, at Alex Høgh Andersen altså er »mere end bare et kønt ansigt,« som skal drive salget frem.

»Det er et privilegie for mig, at jeg kan få lov at være med. Jeg er sådan en kreativ klaphat, der ikke kan sidde stille på en stol. Så hvis der er nogen, der kommer til mig og spørger, om ikke jeg vil være medejer af deres firma og være med til at udvikle og tænke i nye baner, så er jeg totalt på,« forklarer skuespilleren.

Målet er, at vi skal blive et af verdens største brands i det her prissegment

Thomas Andersen, medstifter af Oliver Green

Han understreger også, at det er vigtigt for ham, at det, han bliver en del af, først og fremmest er bæredygtigt. Også derfor har Oliver Green startet et samarbejde med WWF, hvor man støtter organisationens arbejde økonomisk og derudover inddrager bæredygtige initiativer i sin produktion.

Det er ikke muligt at købe et ur fra Oliver Green endnu, men den 31. oktober åbner virksomheden op for forudbestillinger. Og forventningerne er allerede store.

»Målet er, at vi skal blive et af verdens største brands i det her prissegment,« fortæller Thomas Andersen, som medgiver at det er et ambitiøst mål.

Hvordan har I tænkt jer at konkurrere med de mange brands, der allerede er på markedet?

»Vores tilgang er en lille smule anderledes. Vi er mere interesserede i, at det, vi laver, er noget, som kan imponere os selv og hinanden. Vores fokus ligger i virkeligheden meget mere på os, så at sige. Altså at de ting, vi laver her, er superfede. Vi er så broget en flok, men alle sammen så meget superliga på hver sin post som man kan være. Så rammer vi den her skal den nok også rammer derude. Det er jeg slet ikke i tvivl om,« afslutter Andreas Herring.

Læs også