• For abonnenter
Erhverv

Ét skib kan ende med at betale over 1000 euro om dagen for EU's CO2-kvoter

EU's kvoter kan ende med at koste ét skib mere end 1000 euro om dagen fra 2026, og det er endda et "konservativt bud", vurderer Maersk Broker Advisory Services, omend det varierer meget fra skib til skib. En del af regningen vil ende hos forbrugerne ifølge danske redere.

Artiklens øverste billede
Eksemplet fra Maersk Broker Advisory Services tager udgangspunkt i et 2006-bygget tørlastskib af typen supramax. Foto: PR/Norden

Det kan komme til at koste et rederi mere end 1000 euro om dagen og i omegnen af 400.000 euro om året at have ét skib sejlende i europæiske farvande fra 2026, når EU's CO2-kvoter ventes at træde fuldt ud i kraft for shippingindustrien.

Sådan lyder vurderingen fra Maersk Broker Advisory Services. Og der er endda tale om et "konservativt

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.