René Rechtman sælger sit tre år gamle firma for 19 mia. kr.: »Det er på en måde business as usual«

René Rechtman har på tre år skabt en kæmpesucces inden for tv og videoer til små børn. Nu sælger han Moonbug Entertainment for 19 mia. kr. til to tidligere Disney-kolleger.

Moonbug var på vej til at blive børsnoteret, da to tidligere kollegaer fra Disney-koncernen ringede og ville købe selskabet, fortæller René Rechtman. Foto: Brian Karmark

Fra 0 til 19 mia. kr. på tre år. Den udvikling kan meget få iværksættere prale af, men danske René Rechtman kan.

Torsdag satte han sin underskrift på en aftale om at sælge sit selskab Moonbug Entertainment for 19 mia. kr. til to tidligere Disney-topchefer, som nu er ved at opbygge en ny, stor mediekoncern med penge fra Blackstone i ryggen. Hvor meget han selv tjener på salget, holder han for sig selv.

Men trods den historisk hurtige udvikling og den solide salgspris tager René Rechtman situationen ret afslappet. Han har lige kørt sine børn i skole i London-forstaden Hampstead, da Finans taler med ham.

»Det er en mærkelig følelse. På en måde er det business as usual. Nu har vi bare en ny ejer, som har endnu større ambitioner,« siger den danske medie-iværksætter, som tidligere selv har haft en toppost hos Disney og derfor kender de to købere ret godt.

Faktisk var det på grund af de to, Kevin Mayer og Tom Staggs, at René Rechtman afblæste en børsnotering af Moonbug og gik med til et salg.

René Rechtman
  • 2018-nu: Stifter af og direktør for Moonbug Entertainment
  • 2016-2018: Direktør for digitalt indhold hos Walt Disney Company
  • 2014-2016: President for Maker Studios, som bliver købt af Disney-koncernen
  • 2008-2013: Adm. direktør for Goviral, som bliver købt af AOL, og derefter direktør for AOL’s videodivision BeOn
  • 2000-2008: Medstifter af Tradedoubler og kommerciel direktør
  • 1999-2000: Konsulent hos Incentive
  • 1998-2000: Ph.d.-afhandling om forretningsstrategi ved Kingston University, ikke fuldført.
  • 1998-1999: Medstifter af konsulentfirmaet CSSE
  • 1995-1998: Konsulent for KREAB
  • 1995: Uddannet cand.scient.pol fra Københavns Universitet
  • Sidder i bestyrelsen for aviskoncernerne The Guardian og JP/Politikens Hus
  • Bor i London med sin kone og tre børn

»Det er for mig personligt bare fantastisk, at jeg nu har Tom og Kevin med. Det er nogle af de mest respekterede ledere i hele underholdningsindustrien. De var begge udset til at blive næste CEO for Disney, og jeg har arbejdet med dem begge to,« siger Moonbug-direktøren.

Henover sommeren blev en børsnotering kørt i stilling for at rejse flere penge til væksten end de 1,8 mia. kr., der indtil nu var rejst hos investorer.

»Vi havde alle de store banker til at pitche en børsnotering til næste år. Det var ikke meningen, vi skulle købes op, men så kom der denne her strategiske mulighed. Så jeg gik med Kevin og Tom, fordi jeg kender dem rigtig godt og ved, hvad de kan hjælpe os med,« siger René Rechtman.

Moonbug Entertainment
  • Moonbug er stiftet i 2018 af René Rechtman sammen med Alfred Chubb og John Robson.
  • Konceptet er at samle populært indhold til børn, for eksempel en Youtube-kanal, købe op og sætte turbo på væksten gennem salg til andre platforme og franchiseaftaler, for eksempel med udvikling af legetøj og sengetøj.
  • Gennem to kapitalrunder er der rejst samlet 1,8 mia. kr., hvoraf en del er gået til opkøb. Investorerne er bl.a. Goldman Sachs, Fertitta Capital, The Raine Group og Felix Capital.
  • De mest succesrige opkøb er CocoMelon, Little Baby Bum og Blippi. CocoMelon har siden 2006 lavet animationsfilm til børn på Youtube og har alene på Youtube over 3 mia. visninger om måneden.
  • Moonbug udgiver nu indhold på 27 forskellige sprog og sælger det til platforme som Netflix, Amazon Prime Video, Hulu, Sky og kinesiske Tencent.
  • Moonbug giver overskud, da de opkøbte selskaber har haft overskud i forvejen. Omsætning og andre økonomiske nøgletal bliver ikke oplyst, men Wall Street Journal rapporterer, at overskuddet forventes at ramme 100 mio. dollars i år.

Moonbug Entertainment blev skabt i 2018 af René Rechtman og John Robson og satser på video og tv til børn under otte år. Gennem først opkøb af populære Youtube-kanaler med børneindhold og siden en række egenudviklede serier er Moonbug i dag blevet verdens største på området.

Alene Cocomelon, som var blandt de første opkøb, har i dag over tre milliarder visninger om måneden på Youtube alene. I dag er Youtube-kanalen blevet suppleret med salg til de store streamingtjenester, merchandise og musik. Det har fået økonomien til at spurte afsted, og samlet – på alle 29 shows – forventer Moonbug at lande et overskud på over 100 mio. dollars i år, ifølge Wall Street Journal. På trods af at selskabet er i vækst- og opkøbsfasen.

Med Blackstones penge i ryggen er der jo ingen begrænsninger.

René Rechtman, Moonbug Entertainment

»Det er gået så stærkt. Vi er gået fra at være en baby til at være voksen – uden at være teenager først. Nu er vi 3 mia. dollars værd og er de største inden for børneunderholdning,« siger René Rechtman.

Men det er kun begyndelsen. Uden at medregne nye opkøb forventer Moonbug Entertainment at fordoble sin omsætning næste år. Og samtidig købe nyt indhold ind, som allerede har vist sit værd.

»Næste fase for os er at blive endnu større. Vi skal have endnu flere franchises og accelerere vores udvikling. Hvis nogen kan det, så er det vores nye ejere. Med Blackstones penge i ryggen er der jo ingen begrænsninger,« siger René Rechtman.

Udover opkøb af tv-indhold til børn er Moonbug i høj grad begyndt at udvikle shows selv. Det sker ud fra al den viden, selskabet kan hente fra de eksisterende show. For eksempel hvilke afsnit, der er de mest populære – og hvorfor.

» Vi kan se, hvordan børn interagerer med det indhold, vi har. Ud fra de data har vi for eksempel skabt “Buster the Bus“, for børn er bare vilde med biler og andre køretøjer,« forklarer René Rechtman.

Et andet hjemmebrygget show er “Lelobee City Farm“, som bygger på børns interesse for både byer og natur – her samlet i én pakke. Men derudover skal der arbejdes med musik og spil fremover.

»Vi har lige lavet en stor aftale med Universal Music. Vores musik er det mest spillede børnemusik på Spotify, så vi skal ind i musikgenren også,« siger Moonbug-direktøren.

Børn begynder tidligt at spille på telefoner og iPads, og de bruger meget tid på det. Så det skal vi også ind i.

René Rechtman, Moonbug Entertainment

Spil til børn er ikke sat i gang endnu, men det kommer.

»Børn begynder tidligt at spille på telefoner og iPads, og de bruger meget tid på det. Så det skal vi også ind i. Og det skal være samme formel og samme værdier, som ligger bag vores indhold. Det bliver ikke tjubang-spil,« siger René Rechtman.

Indtil videre har videodelen af Moonbug alene været nok til at sende selskabet op i de højeste luftlag på bare tre år. En del af forklaringen er den store konkurrence, der er opstået mellem alle de store mediekoncerner, som nu forsøger at bygge streaming-tjenester op, der kan konkurrere med Netflix og Disney.

»Streamingkrigen er glimrende for os. Alle de store studier kæmper om at lave gode streamingtjenester, og i sådan en forretning er børne- og familieindhold det vigtigste. Vi har “Cocomelon“ og “Little Baby Bum“, og det er ikke bare nice to have, men need to have for dem,« siger René Rechtman.

Især “Cocomelon“ er som nævnt blevet en enorm succes for Moonbug, og Cocomelon-legetøj er nu blevet det mest sælgende i USA, ifølge den danske iværksætter. Nu gælder det bare om at bygge flere shows op til samme position.

»Lige nu er “Cocomelon“ det største show i verden. Men min ambition er ikke at have en eller to af dem. Vi skal have fem.«

Læs også