Erhverv

Rådgiverbranchens mastodonter lokker ansatte med findeløn for hjælp med at tiltrække nye medarbejdere

Landets store rådgivervirksomheder mærker i stigende grad konsekvenserne af et rødglødende arbejdsmarked. Flere af dem belønner deres ansatte med kontante bonusser og findeløn på op mod 50.000 kr., hvis man hjælper med at tiltrække nye medarbejdere.

EY, et af landets største rådgiverhuse, bruger findeløn for at skaffe nye folk, og det samme gør langt de fleste konkurrenter. Der er voldsom kamp om de klogeste hoveder, fortæller EY-chef Jan Huusmann.
Foto: Stine Bidstrup.

Jagten på dygtige rådgivere og revisorer er nu så intens, at flere af branchens store aktører betaler tusindvis af kroner i findeløn til de ansatte, der hjælper med at tiltrække nye kolleger til virksomheden.

Det er meldingen fra flere af landets førende konsulent- og revisionsvirksomheder.

»Der er virkelig kamp om de bedste talenter i markedet, det oplever vi klart. Vi har et meget stort behov for at få flere kolleger om bord, men vi er mange om buddet. Det gælder alle kompetencer,« siger Jan Huusmann, managing partner i rådgiverkoncernen EY.

Her kalder man findeløn for ”referral”, men formålet er det samme, nemlig at belønne ansatte for at henvise folk, de kender.

»For os at se er det positivt, fordi vi er i en people business, hvor vi mobiliserer en større gruppe af vores medarbejdere til at finde nye kolleger,« siger Jan Huusmann.

Der er også gevinst i konsulentkæmpen Bain, hvis man hjælper med at hente en ven eller kollega over.

Ingen af dem ønsker at fortælle, præcis hvor store bonusser man betaler til medarbejderne. Men en ansat kan få i omegnen af 50.000 kr. i de mest gavmilde huse, hvis de lokker en erfaren og eftertragtet specialist til huse.

»Findeløn er noget, vi har brugt af og til over de seneste fem-seks år, men på det seneste er det accelereret, fordi vi har haft større behov for at rekruttere som følge af et vildt pick-up efter covid,« siger Hans Henrik Beck, leder af den danske afdeling af Bain.

Egentlig begyndte flere af rådgiverhusene at fyre folk i foråret 2020, fordi alle frygtede, at pandemien ville smadre markedet for rådgivere og konsulenter.

Men så snart konsulenternes og rådgivernes kunder, virksomhederne, kunne se, at de snarere havde brug for flere råd til at komme ud af coronasumpen, steg efterspørgslen markant, og der var rift om folk, der havde forstand på alt fra it over forsyningskæder til strategiskifte og transformation af virksomheder.

Også Valcon, KPMG, Deloitte og PWC bruger findeløn i større eller mindre omfang, oplyser de.

Dog har konsulenthuset Implement indtil videre holdt sig fra det, forklarer topchef Niels Ahrengot, der »ikke er vild med« findeløn.

»Jeg har et ambivalent forhold til findeløn. Jeg vil ikke afvise, at vi kan finde på at gøre det på et tidspunkt, og vi har været der engang. Men grundlæggende er det virkelig svært at komme ind i Implement. Hvis man bruger f.eks. findeløn, risikerer man at få en forkert incitamentsstruktur i forhold til at få de rigtige mennesker om bord. Det fungerede ikke, dengang vi gjorde det,« forklarer Niels Ahrengot.

Læs også