Erhverv

Rammer snart 2 millioner: Ordrerne vælter ind hos Oliver Green

Det nye danske urfirma Oliver Green nåede knap nok at lancere sin webshop inden bestillingerne væltede ind. Den første dag blev der omsat for 750.000 kr. og nu - knap en måned senere - rammer Oliver Green snart 2 mio. kr.

Holdet bag Oliver Green har store ambitioner om at brandet skal være et af verdens største i sit segment. Foto: PR.

På sin allerførste dag på markedet, d. 31. oktober, lykkedes det det spritnye urfirma Oliver Green at omsætte for 750.000 kr. - og holdet bag har ikke planer om at sætte farten ned.

Tværtimod regner man med, at man allerede ved udgangen af november rammer en omsætning på 2 mio. kr.

»Jeg ved ikke, hvad man skal forvente, men det er gået over al forventning. At man ud af ingenting lige pludselig har et brand på det niveau,« fortæller Thomas Andersen, medstifter af Oliver Green.

Han mener i høj grad, at den tidligere succes skyldes et »vanvittigt hype« omkring brandet og et stærkt team.

Bag Oliver Green står nemlig Thomas Andersen og Sebastian Skov fra det succesfulde urfirma About Vintage, tidligere NN07-profil Andreas Herring og den danske skuespiller Alex Høgh Andersen.

»Vi har jo en del erfaring fra branchen i forvejen. Og så er det helt sikkert også en fordel, at vi har Alex (Høgh Andersen, red.) som medejer. Altså at han ikke bare er et købt ansigt på brandet, men rent faktisk er en aktiv del af udviklingen og brænder for det her,« understreger Thomas Andersen.

Men de tilskriver også i høj grad forbrugerne den vilde start. Rundt om i verden har fans nemlig allerede nu startet hjemmelavede kampagner for mærket.

»Folk har virkelig taget brandet til sig i en grad, hvor vi nogle gange har kigget på hinanden og sagt ”hvad sker der lige her?”,« fortæller medstifter og kreativ direktør, Andreas Herring, og tilføjer:

»Vi havde f.eks. en pige fra Australien, som sendte et billede af, at hun havde fået lavet 200 klistermærker og 200 flyers og nu ventede hun bare på nogle plakater, som hun var i gang med at få produceret. Og så ville hun ellers gå i gang med at promovere Oliver Green i Australien.«

Og hvis salgsvolumen fra den allerførste dag fortsatte, ville Oliver Green ved udgangen af året have omsat for 46,5 mio. kr., men virksomheden regner trods alt med, at hypen fra lanceringen stilner af og at væksten fortsætter i et langsommere tempo.

»Vi er 25 pct. fra at have omsat for 2 mio. kr. i november. Vi forventer at fortsætte med at vokse og vi har nogle ret voldsomme vækstplaner for næste år, men der er ingen tvivl om, at en november måned med lancering og Black Friday bliver svær at toppe i december. Men det er også fint. Nu har vi fundet formlen,« afslutter Thomas Andersen.

Urene fra Oliver Green forhandles udelukkende online og til hele verden, og ambitionen er stadig, at mærket skal blive et af verdens største mærker inden for sit segment.

Læs også