Erhverv

Nemlig.com leverer vild vækst i tumultarisk år

Omsætningen vokser med 1 mia. kr. i onlinesupermarkedet Nemlig.com i et forskudt regnskabsår præget af coronarelaterede nedlukninger og hård kritik af arbejdsforhold. Bundlinjen er dog stadig negativ.

Topchef og stifter af Nemlig.com Stefan Plenge fotograferet på virksomhedens hovedkontor i Brøndby - corona har giver Nemlig.com det længe ventede gennembrud. Fotograf: Charlotte de la Fuente


Da corona-smitten i 2020 ramte landet, fik flere og flere danskere øjnene op for at handle dagligvarer på nettet i stedet for i fysiske butikker, og det har en direkte effekt på Nemlig.coms regnskabsbøger.

Onlinesupermarkedets omsætning er vokset med ikke mindre end 52 pct. Således blev der i regnskabsåret 2020/2021 solgt varer for 3,2 mia. kr. mod 2,1 mia. kr. året før. Årets resultat landede på minus 8,3 mio. kr., mens driftsresultatet målt på ebitda er vokset fra 13,4 mio. kr. til 23 mio. kr.

Adm. direktør, stifter og medejer af Nemlig.com, Stefan Plenge, kalder året for »særligt«.

»Det er det bedste regnskabsår, vi har leveret til dato,« siger han og henviser til, at dagligvaremarkedet samlet er vokset med 10 mia. kr. og Nemlig.com altså tager omkring 10 pct. af den den vækst.

Coronarelaterede nedlukninger har fået stort set hele verden til at ty til digitale indkøbskanaler, og det har givet et markant skub til stort set al handel på nettet. Ifølge Stefan Plenge er væksten i Nemlig.com drevet både af nye kunder og eksisterende kunder, som handler mere.

»Så må vi se, hvordan det udvikler sig, når corona fylder mindre i samfundet, men kunderne har generelt taget godt imod de nye tiltag, vi er kommet med,« siger Stefan Plenge.

Forbrugernes skift til onlinehandel har i løbet af coronapandemien ikke kun givet Nemlig.coms salg et boost. Det har også skabt større konkurrence.

Udfordringen lige nu er, at vores kapacitet er ved at nå sin øvre grænse.

Stefan Plenge, adm. direktør og stifter, Nemlig.com

Dagligvaregiganterne Coop og Salling Group har skruet op for indsatsen på deres digitale salgskanaler, mens udenlandske aktører som Gorillas og Volt fører sig aggressivt frem, også i Danmark.

»Vi er selvfølgelig glade for, at vi har fastholdt markedsandele på et meget mere konkurrencepræget marked. Det er ikke noget, man kommer sovende til. Det understreger vores stærke holdånd i virksomheden,« siger Stefan Plenge.

Foruden skærpet konkurrence har Nemlig.com været presset af hård kritik fra fagforeningen 3F, som har kritiseret løn- og arbejdsforhold både på Nemlig.coms varelager i Brøndby og - ikke mindst - for de chauffører, der via selvstændige vognmænd bringer Nemlig.coms varer ud til kunderne.

»Det har ikke været sjovt for nogle af os, der har været involveret i det. Vi har brugt kritikken til at se indad og gennemgået virksomheden fra a til z. Det har gjort, at vi har fået iværksat en række ting for at undgå en lignende situation fremadrettet,« siger Stefan Plenge og tilføjer:

»En del af den kritik, der er blevet fremført, er ikke berettiget. Men der er selvfølgelig altid ting, som vi kan gøre bedre. I særdeleshed i en virksomhed som vores, som vokser så hurtigt.«

Nøgletal, Nemlig.com (t.kr.) 2020/21 2019/20 2018/19 2017/18 2016/17
Omsætning 3.166.132 2.080.769 1.437.517 1.168.703 797.173
Driftsresultat (EBITDA) 23.029 13.426 -41.623 -58.863 -51.996
Årets resultat -8.285 -11.769 -52.071 -58.738 -58.150
Egenkapital 15.108 23.393 35.162 87.233 60.971

Mens det tilsyneladende ikke kommer til udtryk i regnskabsbøgerne, har kritikken og den dårlige medieomtale af Nemlig.com ifølge en brand-undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia haft en negativ indvirkning på forbrugernes forhold til Nemlig.com som brand.

Nemlig.com har da også i løbet af året hyret et af landets fremmeste rådgivningsfirmaer udi både mediemæssig og politisk styring i form af Ulveman og Børsting.

Med en omsætningsvækst på 52 pct. bliver det svært for Nemlig.com at vokse lige så meget i indeværende regnskabsår. Men ikke desto mindre er det vækst i omsætningen, der optager ledelsen allermest.

Stefan Plenge forventer, at salget stiger de kommende år, men han vil ikke sætte tal på forventningerne.

»Udfordringen lige nu er, at vores kapacitet er ved at nå sin øvre grænse. Vi havde heldigvis lavet de rigtige investeringer, og vi havde de fysiske rammer til at vokse meget mere end forventet de seneste to år. Havde vi ikke kontinuerligt investeret i logistik, havde det ikke været muligt at vokse så meget,« lyder det fra Stefan Plenge.

Derfor er det også afgørende for Nemlig.coms vækstmuligheder at få etableret det nye varehus, der efter planen skal stå klar i Aarhus i 2022 og beskæftige 1.000 nye medarbejdere.

»Når det sker, kan vi igen trykke hårdere på speederen. Men lige nu er vi udfordret på kapacitet, fordi vi er vokset så meget.«

Investeringen i det jyske logistikcenter ligger i den tunge ende af et trecifret millionbeløb og er ifølge Stefan Plenge den største investering i Nemlig.coms historie.

Anders Holch Povlsen købte sig ind i Nemlig.com i 2013 og har siden øget sin ejerandel fra 49 til 71 pct. Stefan Plenge ejer de resterende 29 pct.

Læs også
Top job