Erhverv

Bestseller går sammen med Kirkbi om at skubbe fart i et amerikansk selskab

Den danske modekoncern investerer sammen med andre i en iværksættervirksomhed, som i Los Angeles har fart i genanvendelse af polyester og omdanne det til et nyt materiale.

Bestseller har som de fleste i modeindustrien tøjproduktion placeret hos underleverandører ude i verden. Arkivfoto. Joachim Adrian.

Den danske modekoncern Bestseller fortsætter med at investere i selskaber inden nye løsninger med genanvendelse af tøj. I 2020 er det blevet til en række investeringer og den danske koncern indleder det nye år med at annoncere endnu en i samme stil.

Bestseller meddeler i en pressemeddelelse, at den danske koncern er del af en finansieringsrunde til det amerikanske selskab Ambercycle. Der er rejst 21 mio. dollars – ca. 137 mio. kr. - til selskabet.

Ifølge pressemeddelelsen er investorerne bag udover Bestseller også bl.a. Lego-familiens Kirkbi, onlinekoncernen Zalando samt den svenske tøjkoncern H&M. I meddelelsen præciseres ikke, hvor meget de enkelte har investeret i Ambercycle.

Bestseller ejes af Anders Holch Povlsen og rummer flere end 20 modemærker samt en omsætning på 26 mia. kr. i fjor. Koncernen har på linje med andre af de store i branchen lagt en strategi om at ville stå endnu stærkere over for de globale tøjforbrugere.

Koncernen:
  • Bestseller er en familieejet, dansk modekoncern med hovedsæde i Brande.
  • Ejes af adm. direktør Anders Holch Povlsen.
  • Rummer 20 mærker – bl.a. Jack & Jones, Selected, Vero Moda, Vila og Only.
  • Sælger tøj på 70 markeder i Europa, Mellemøsten, Nordamerika, Latinamerika, Indien og Australien samt via onlinehandel.
  • Har ca. 2.600 egne og partnerejede butikker. Desuden afsætning via 15.000 andre forhandlere.
  • Familien bag har del i en række andre selskaber – bl.a. Bestseller Fashion Group China, der driver flere end 7.000 butikker i mere end 500 kinesiske byer.
  • Gennem investeringsselskabet Heartland har Anders Holch Povlsen bl.a. ejerandele i Asos og Zalando samt ejerskab i danske virksomheder som Normal, Nemlig og Whiteaway. Dertil kommer en række startups og iværksætterselskaber.

Bestseller sælger op mod 350 mio. stykker tøj om året. Det sker i en tid, hvor hele branchen er optaget af bæredygtighed, grøn omstilling og cirkularitet. Modeindustrien er nemlig globalt en voksende miljøbelastning i takt med, at tøjforbruget vokser.

Bestseller lancerede derfor i 2018 en ny strategi for bæredygtighed - under navnet ”Fashion FWD” Den har bl.a. fokus på cirkulære løsninger og genanvendelse af tekstiler.

Som led i den strategi har Bestseller også etableret et investeringsselskab, Invest FWD. Det har allerede lavet en række investeringer. I 2021 bl.a. sammen med andre i det finske selskab Infinited Fiber Company, der omdanner cellulosebaserede råmaterialer, såsom bomuldsbaseret tekstilaffald, til et nyt materiale.

Bestseller offentliggjorde desuden i årets løb yderligere investeringer i tre andre virksomheder - alle i USA. Det er iværksætterselskaber, der alle også arbejder inden for cirkulære løsninger.

Nu følger endnu et amerikansk selskab efter, nemlig Ambercycle, der har specialiseret sig i at genanvende polyester.

»Når tøj ikke længere kan hverken bruges eller genbruges, vil vi gerne sikre os, at tøjet ikke ender som affald. Det skal tværtimod omdannes til en ressource med størst mulig værdi,« udtaler Camilla Skjønning Jørgensen, der hos Bestseller er manager for bæredygtige materialer og innovation, i tirsdagens pressemeddelelse.

Ambercycle har taget selskabets nye teknologi i brug gennem et pilotanlæg i Los Angeles. Med den nye finansieringsrunde er målet at virksomheden kan forøge produktionen af dets cirkulære materiale - under navnet cycora - fra genanvendt polyester.

Bestseller-chef Camilla Skjønning Jørgensen sagde for et par måneder siden til Finans, at som en af de store spillere i branchen har den danske koncern på linje med bl.a. svenske H&M samt spanske Inditex ansvar for at gå i front med nye cirkulære løsninger:

»Hvis de store ikke gør noget i omstillingen, kommer det ikke til at ske. Det er svært for de små spillere. Vi skal åbne dørene, men ikke gøre det eksklusivt, da det skal på en kommerciel klinge for hele industrien. Derfor indgår vi i mange samarbejder, hvor der også er fokus på at sikre de økonomiske incitamenter.«

Læs også
Top job