Erhverv

Elsa Hosk bliver ambassadør og medejer i danske Christopher Cloos

Et nyt samarbejde med den svenske topmodel Elsa Hosk skal give det danske brillefirma Christopher Cloos succes hos kvindelige kunder. Det skal få omsætningen til at vokse yderligere.

Foto: Christopher Cloos

I over et år har den amerikanske fodboldstjerne Tom Brady været med til at promovere brillefirmaet Christopher Cloos. Og nu skal endnu en kendis agere reklamesøjle for de danske briller.

Denne gang er det den svenske topmodel Elsa Hosk, der bliver ambassadør og samarbejdspartner i den danske virksomhed. Bag samarbejdet ligger omkring 12-13 måneders forberedelse, fortæller medstifter og adm. direktør i Cloos, Julius Langkilde.

»Det har krævet en masse omtanke og dedikation at få til at lykkes. Men vi tror på, at Elsa er det rigtige fit for os. Hun har sine primære forretninger i USA, som er det marked, vi satser mest på. Samtidig har hun - ligesom os - skandinaviske rødder, og det gav noget charmerende til fortællingen, syntes vi,« siger Julius Langkilde.

Som en del af aftalen overtager Elsa Hosk også en mindre ejerandel i Christopher Cloos. Det betyder, ifølge Julius Langkilde, at hun vil have en ekstra motivation til, at samarbejdet skaber resultater for virksomheden.

»Vi vil gerne have, at det ikke bare er et betalt samarbejde, men et samarbejde, begge parter også kan se sig selv i. Det, tror vi, giver noget ekstra, som ellers er svært at få,« siger Julius Langkilde.

Udover en mindre ejerandel er omsætningsdeling også en del af aftalen med det svenske stilikon.

Elsa Hosk har 7,2 mio. følgere på sin Instagram-profil, og det er bl.a. på den platform, hun skal promovere Cloos-brillerne. I løbet af sin modelkarriere, har hun arbejdet for mærker som Dior, Dolce & Gabbana, H&M og Victoria’s Secret.

Sammen med det nye partnerskab lancerer Christopher Cloos også det første brillestel i en ny kollektion, der er designet af Elsa Hosk. Det skal få flere kvinder til at bære de danske briller i fremtiden.

»Vi har altid gerne ville være et unisex brand. Vores samarbejde med Brady har været både fantastisk og sjovt, men det henvender sig også meget til mænd. Derfor ville vi gerne balancere det lidt,« siger Julius Langkilde.

Samarbejdet med Tom Brady strækker sig helt indtil 2023 og har allerede øget omsætningen betydeligt. Siden efteråret 2020, hvor han blev ambassadør, er omsætningen vokset til det tredobbelte, fortæller Cloos-stifteren. Og forventningen lyder, at Elsa Hosk gerne skal bidrage med omtrent samme vækst.

Julius Langkilde vil ikke oplyse virksomhedens omsætning, men fortæller at den i 2021 har været på et »pænt tocifret millionbeløb«. Alligevel har det unge selskab endnu til gode at afslutte et regnskabsår med sorte tal på bundlinjen. Ambitionen er, at 2022 bliver brillefirmaets første profitable år.

I jagten på øget omsætning er kendis-ambassadørerne en vigtig brik, og Julius Langkilde er ikke i tvivl om, at Christopher Cloos skal have flere lignende samarbejder i fremtiden.

»Det kan jeg love dig for, at vi skal. Vi har set, at vi kan få det til at virke, og at vi kan løfte denne her type samarbejder,« siger Julius Langkilde og tilføjer, at det næste partnerskab allerede er i planlægningsfasen.

Julius Langkilde er den største aktionær i Christopher Cloos, og ifølge cvr-registeret ejer han 31 pct. af selskabet. Elsa Hosk overtager en mindre andel på under 5 pct.

Læs også
Top job