Serier

Efter bølge af opjusteringer: Rederichefer tror på endnu et fantastisk år for dansk skibsfart

8 af 10 danske rederichefer tror på, at festen på fragtmarkedet fortsætter i år. Det glæder brancheorganisationen Danske Rederier. Men der er også en bagside af medaljen.

Logistikkaos
Jan Rindbo, adm. direktør i rederiet Norden, er en af de topchefer, der tror på endnu et godt år. Rederiet regner med at lande et overskud på mellem 950 og 1.250 mio. kr. i 2021. Foto: Carsten Snejbjerg

Topcheferne i de danske rederier forventer, at festen på fragtmarkedet kun lige er begyndt, og at de gode tider varer ved de næste 12 måneder.

8 af 10 rederidirektører svarer i en ny rundspørge, at de regner med, at 2022 bliver endnu bedre end 2021, som ellers bød på rekordhøj eksport for dansk skibsfart.

Undersøgelsen

Danske Rederier har spurgt 29 topchefer om deres forventninger til 2022.

  • 25 af 29 svarer, at de tror på højere omsætning i 2022.
  • 19 af 29 regner med, at deres flåde vil vokse i løbet af 2022.
  • I 2021 var eksporten fra dansk skibsfart over 300 mia. kr., hvilket betyder, at den står for ca. en fjerdedel af Danmarks eksport.

Kilde: Danske Rederier

»Der er ikke nogen tvivl om, at branchen er et rigtigt godt sted,« siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i brancheorganisationen Danske Rederier, som står bag rundspørgen blandt 29 af sine medlemmer.

Under pandemien er priserne på at få flyttet især containere skudt i vejret, og om få uger ventes A.P. Møller-Mærsk at fremlægge det bedste resultat nogensinde for en dansk virksomhed. Fredag opjusterede koncernen for fjerde gang sine forventninger til 2021, så overskuddet på driften (ebitda) nu ventes at lande på over 150 mia. kr.

Tørlastrederierne, som bl.a. sejler med kul og korn, har også oplevet de højeste priser siden før finanskrisen i 2008.

Det danske tørlastrederi Norden regner med at lande et overskud på mellem 950 og 1.250 mio. kr. i 2021, hvilket er det bedste resultat i 11 år. Og topchef Jan Rindbo regner med, at 2022 vil blive endnu et stærkt år.

»Verdensøkonomien har jo klaret sig godt under pandemien. Vi har alle sammen købt flere ting, og der skal produceres mere. Det kan vi mærke. Energikrisen betyder også, at der har været større efterspørgsel på kul,« siger han.

Det er hjælpepakker og en historisk lempelig pengepolitik, som har fået efterspørgslen på varer til at eksplodere. Den heftige aktivitet har lagt pres på forsyningskæderne, som har været plaget af flaskehalse i havnene.

Det betyder, at kunderne har måttet finde sig i både højere priser og store forsinkelser. Især de små virksomheder er blevet klemt i fragtkaosset.

»Det er selvfølgelig meget positivt, at skibsfarten er kommet stærkt igennem pandemien. Men bagsiden af medaljen er, at mange virksomheder har problemer med at få varer og komponenter hjem til tiden. Derfor håber vi også, at der snart kommer bedre flow i forsyningskæderne,« siger Danske Rederiers direktør, Anne H. Steffensen.

Danske Rederier forventer, at eksporten fra dansk skibsfart kommer over 300 mia. kr. i 2021.

Mens det har været gode tider for skibe, der flytter containere og tørlast, så har det været et knap så sjovt år for danske olierederier som Torm, Hafnia og Maersk Tankers.

Christian M. Ingerslev, topchef i Maersk Tankers, der er ejet af Mærsk-familiens holdingselskab A.P. Møller Holding, tror på, at tingene bliver lidt bedre i 2022.

»Det er da klart, at vi skæver lidt til vores kollegaer i container og tørlast. Vi forventer dog også, at vi hæver omsætningen i år, og at vores tid nok skal komme. Men 2022 bliver ikke noget jubelår,« siger Christian M. Ingerslev.

Han vurderer, at efterspørgslen på olie vender tilbage, når coronakrisen klinger af, og restriktionerne så småt er fortid.

Udover de klassiske shippingsegmenter så glæder Danske Rederier sig også over, at de såkaldte offshorerederier, som servicerer havvindmølleparker, også ser ud til at stå foran et godt år.

Læs også
Top job