Erhverv

Ville gøre op med »syg arbejdskultur«: Så mange kunder har Deloitte skåret fra

Deloitte har med vilje skåret omkring 600-700 kunder fra. Revisionschefen indrømmer, at det har kostet omsætning på den korte bane.

Artiklens øverste billede
Henrik Wellejus er partner og chef for Deloittes revisionsforretning. Han har selv været en del af en usund arbejdskultur, hvor han arbejdede op til 100 timer om ugen. Foto: Gregers Tycho

Tilbage i foråret 2021 påbegyndte Deloitte en manøvre, der gik ud på at skære »et betydeligt antal« kunder væk fra revisionsforretningen. Det skulle først og fremmest sikre bedre arbejdsvilkår for de ansatte.

I løbet af det seneste lille års tid har rådgivnings- og revisionsselskabet skåret både store og små virksomheder fra porteføljen. Ambitionen var at barbere 100.000 arbejdstimer af inden udgangen af oktober sidste år. Det tog lidt længere tid, men nu er selskabet i mål, fortæller Henrik Wellejus, chef for Deloittes store revisionsben.

Det har kostet os noget på den korte bane, men på den lange bane er jeg sikker på, at det er en fantastisk investering.

Henrik Wellejus, chef for Deloittes revisionsben

»Nu accepterer vores partnere at sige nej til en kunde. Tidligere var det simpelthen ikke en del af vores dna. Vi tog stort set imod alle kunder og opgaver, uden at tænke over hvorfor, eller om det kunne gøres på en smartere måde,« siger Henrik Wellejus.

Antallet af arbejdstimer svarer til godt 600-700 kunder, og øvelsen har da heller ikke været gratis.

Isoleret set svarer de 100.000 timer til omkring 100 mio. kr. i tabt omsætning, som i det værste scenarie ville ramme selskabet direkte på bunden. Når det ikke er tilfældet, skyldes det, ifølge revisionschefen, at timerne flere steder er blevet brugt på at skabe mere værdi.

»Det har kostet os noget på den korte bane, men på den lange bane er jeg sikker på, at det er en fantastisk investering. Hvis det kan give vores medarbejdere arbejdsglæde, er det alle pengene værd,« siger Henrik Wellejus.

Deloitte kom ud af regnskabsåret 20/21 med en vækst på 4 pct. Året inden havde regeringens beslutning om at skære på konsulentydelser i det offentlige kostet selskabet 5 pct. af omsætningen.

Antallet af kunder er landet et fornuftigt sted, mener Henrik Wellejus. Men antallet af arbejdstimer skal stadig gradvist reduceres ved at gøre tingene smartere og mere effektivt.

»Vi vil gerne arbejde mere med at udjævne sæsonen, så vores peaks bliver mindre. Det skal vi bruge noget af den tid, vi har vundet på nu - i tillæg til en række andre initiativer,« siger han.

Arbejdspresset og jagten på nye kunder i revisionsbranchen accelererede betydeligt i årene efter 2013, hvor alle partnerne i revisionskoncernen KPMG rykkede over til konkurrenten EY. Det internationale KPMG besluttede at slå tilbage med en trecifret millioninvestering i Danmark, og det satte gang i den såkaldte revisionskrig. Prisen på revision blev presset ned, og der skulle arbejdes hårdere på at skaffe indtjening.

Det har medført det, Henrik Wellejus tidligere har kaldt »en lidt syg arbejdskultur«, hvor medarbejderne blev belønnet for at arbejde solen sort.

Hvordan vil du beskrive arbejdskulturen i dag?

»Den er ved at blive helbredt. Vi er ikke i mål, men jeg synes, at vi er kommet et godt stykke på rejsen mod en mere sund kultur i vores revisionsafdeling,« siger Henrik Wellejus.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.