Erhverv

Internationalt energiagentur advarer: Kæmpe klimasynder i bilbranchens rækker

Salget af store bilmodeller, SUV-biler, stormer frem. Alene i 2021 blev der solgt 35 mio. styk. Ifølge IEA udgør de store SUV-biler en regulær klimatrussel.

Artiklens øverste billede
Bilejere verden rundt er vilde med SUV-biler, der typisk er større og mere komfortable end klassiske personbiler. Men SUV-salget er skidt nyt for klimaet, påpeger det Internationale Energi Agentur. Foto/collage: JP.

Bilejere verden rundt er så vilde med store og komfortable biler, at antallet af SUV-biler er braget frem i et tempo, som nu får det Internationale Energiagentur (IEA) til at slå alarm.

»Hvis SUV’er var et individuelt land, ville de placere sig på en sjetteplads i verden for absolutte emissioner i 2021 og udlede over 900 mio. tons CO2,« anfører IEA’s eksperter i en ny kommentar til udviklingen i det globale salg af såkaldte Sport Utility Vehicles (SUV).

Til sammenligning udledte Danmark i 2020 omkring 42 mio. tons CO2.

Alene sidste år voksede antallet af SUV-biler på vejene verden rundt med mere end 35 mio. styk. Det er skidt nyt for klimaet, idet SUV-biler på grund af deres størrelse og vægt generelt bruger omkring 20 pct. mere brændstof end mellemstore biler, og det smitter af på CO2-udledningen.

SUV-bilernes fremmarch betyder, at den populære bilmodel siden 2010 er gået fra at tegne sig for 16,5 pct. af det globale bilsalg til i 2021 at udgøre 45,9 pct. af alle solgte biler.

Væksten i SUV-segmentet kan bl.a. forklares med, at udbuddet af SUV’ere generelt set tilfredsstiller bilkøbernes behov mere end de sædvanlige små og mellemstore biler gør.

DI Bilbranchen

Alene sidste års vækst i den globale SUV-flåde med 35 mio. flere biler øgede den globale CO2-udledning med 120 mio. tons, og samlet har strømmen af nye SUV-biler siden 2010 øget den årlige CO2-udledning med mere end 674 mio. tons.

Til sammenligning har den traditionelle bilpark i samme periode reduceret den årlige CO2-udledning med 308 mio. tons.

Ifølge IEA-opgørelsen blev der sidste år solgt 7,3 mio. SUV’ere i Europa, hvilket er det næsthøjeste antal nogensinde kun overgået af 2019, hvor salget rundede 7,7 mio. styk.

Det rækker dog langt fra til at toppe salgslisten, idet USA-salget i 2021 rundede 8,6 mio. SUV’ere, mens Kina topper IEA-statistikken med et samlet SUV-salg på 11,2 mio.

Det er imidlertid ikke kun i udlandet, at SUV’ere går som varmt brød.

Tendensen går igen i Danmark, hvor tal fra De Danske Bilimportører viser, at 44 pct. af alle nye biler, der sidste år kørte ud fra landets bilforhandlere, tilhørte SUV-segmentet.

»I 2021 blev den helt store vinder – og det i forvejen største segment – SUV’erne, som øgede markedsandelen med 10,7 procentpoint i forhold til 2020,« anfører De Danske Bilimportører i en status over bilsalget i 2021.

Et kig på tallene viser, at ud af et samlet nysalg sidste år på 185.328 personbiler var de 81.798 modeller i SUV-segmentet.

»Væksten i SUV-segmentet kan bl.a. forklares med, at udbuddet af SUV’ere generelt set tilfredsstiller bilkøbernes behov mere, end de sædvanlige små og mellemstore biler gør,« anfører DI Bilbranchen i brancheorganisationens seneste Tendens-analyse.

Verden rundt er der stor forskel på, hvilke SUV-modeller der topper salgslisterne.

Ifølge DI Bilbranchen var de mest eftertragtede SUV-modeller herhjemme sidste år Ford Kuga, Peugeut 3008, Toyota RAV4 og Nissan Qashqai, men grønne modeller som VW ID.4, Tesla Model Y, Audi Q4e og Mustang Mach-E er også med til at puste til SUV-salget. Faktisk i en grad så grønne SUV’ere udgjorde mere end halvdelen af SUV-salget i 2021 mod bare 8 pct. i 2020.

Ud over rene elbiler er SUV’ere i plug-in hybridversioner som f.eks. supersællerten Ford Kuga Plug-in Hybrid, hvor bilen er udstyret både med en elmotor og en traditionel benzinmotor, i høj kurs blandt bilkøbere.

Udviklingen i retning af flere grønne SUV-biler på vejene går igen i IEA-rapporten, som peger på, at 55 pct. alle SUV-modeller på markedet sidste år var eldrevne. For to år siden var tallet blot 45 pct.

Men, påpeger IEA, så udgør de grønne SUV’eres fortsat en yderst beskeden andel af den totale globale flåde på 320 mio. SUV’ere.

Det er i det lys, at IEA nu opfordrer politikere verden rundt til at tage affære.

»For at mindske emissionerne fra SUV’ere bør politikere fokusere på at begrænse deres stigning (i antal, red.),« lyder IEA-anbefalingen og opfordrer politikere til at lokke bilister med »incitamenter«, der øger udskiftningen af benzin- og dieseldrevne SUV’ere.

Ifølge IEA voksende det globale antal biler sidste år med tæt ved 80 mio. styk svarende til en vækst år til år på 4 pct. I samme periode voksede SUV-salget mere end 10 pct.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.