Erhverv

Flybilletter står til at stige i pris efter eksplosion i brændstofudgifter

Prisen for flybrændstof er eksploderet, og det vil sandsynligvis gøre flybilletterne dyrere, mener luftfartsanalytiker. For ikke alle flyselskaber har sikret sig mod stigende brændstofpriser.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Thomas Borberg

Forbrugerne må indstille sig på, at det nok bliver dyrere at rejse med fly i den nærmeste fremtid. Det står klart, efter oliepriserne er strøget til vejrs med raketfart som følge af Ruslands igangværende invasion af Ukraine.

For sideløbende med, at oliepriserne har nået det højeste niveau i 14 år, er prisen på flybrændstof også eksploderet - og det kan i visse tilfælde tvinge flyselskaberne til at sende regningen videre til de rejsende, skriver E24.no.

Hverken SAS eller Norwegian, der er de største flyselskaber i Skandinavien, har forsikret sig mod stigende oliepriser, da priserne var lave i forbindelse med coronakrisen – og i dag køber de derfor deres brændstof til spotpris.

»Nogen må betale for det. Det ligger an til højere billetpriser, og at ruter, som eventuelt ikke kan betale sig længere, må nedlægges midlertidigt« siger Hans Jørgen Elnæs, der er luftfartsanalytiker og rådgiver i norske Winair, til mediet.

Normalt har langt de fleste flyselskaber forsikret sig mod prisstigninger ved at aftale, at de kan købe bestemte mængder brændstof til fastsatte priser i fremtiden.

Metoden kaldes for hedging i luftfartsindustrien.

Prisstigningerne kommer på et ubelejligt tidspunkt for branchen, som var i fuld gang med at dulme den økonomiske hovedpine, som coronakrisen medførte i 2020 og 2021, hvor ruter blev midlertidigt nedlagt og passagertallene faldt.

På to uger er prisen for en tønde Brent-råolie steget mere end 25 pct. til 126 dollars for en tønde, da importører i massevis er strømmet ind på markedet for at sikre alternativer til russisk olie, der risikerer at blive sanktioneret.

Prisstigningerne er smittet af på flybrændstofpriserne, der er steget med 35 pct., siden krigen i Ukraine brød ud den 24. februar. I dag koster en tønde flybrændstof handlet på børsen i Singapore i omegnen af 150 dollars.

Hvis priserne forbliver på det nuværende niveau eller stiger, vurderer Hans Jørgen Elnæs, at brændstofomkostningerne kan komme til at udgøre op til 30-40 pct. af selskabernes samlede omkostninger mod 20-25 pct. normalt.

Hos det norske flyselskaber Widerøe forventer kommunikationsdirektør Silje Brandvoll, at olieprisstigningerne vil få konsekvenser for priserne, selvom selskabet har sikret 60 pct. af sit brændstofforbrug et år frem.

»Den kraftige stigning i olieprisen vil på sigt give en stigning i billetpriserne,« siger hun i et interview med det norske medie.

Hos Norwegian afventer man ifølge kommunikationsdirektør Esben Tuman effekterne af omkostningerne, før man øger billetpriserne.

»Billetpriserne styres altid af udbud og efterspørgsel, men det er selvsagt en udfordring for alle flyselskaber, at brændstofpriserne er steget. Vi har ikke besluttet at indføre noget brændstoftillæg endnu,« fortæller han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.