Erhverv

Hvad skal der ske med de russiske oligarkers beslaglagte luksusyachts?

Adskillige russiske oligarker har i løbet af de seneste dage fået deres luksusyachts beslaglagt som følge af Vestens sanktioner ovenpå Ruslands invasion af Ukraine. Men hvad skal der egentlig ske med yachterne, der i nogle tilfælde har kostet flere milliarder?

Artiklens øverste billede
Luksusyachten Dilbar er ejet af den russiske milliardær Alisjer Usmanov. For få dage siden blev den beslagslagt af de tyske myndigheder. Foto: REUTERS/Yoruk Isik

Myndighederne i en lang række europæiske har de seneste dage haft travlt med at beslaglægge luksusyachts ejet af de russiske oligarker, der er blevet ramt af Vestens sanktionshammer ovenpå Ruslands invasion af Ukraine.

USA, EU og Storbritannien har alle indført sanktioner mod de russiske oligarker, som har ført til massevis af opsigtsvækkende beslaglæggelser – heriblandt af verdens største motordrevne yacht, Dilbar, der er ejet af den russiske mangemilliardær Alisjer Usmanov og er på værft i Hamborg.

Nu stiller mange dog spørgsmålet: Hvad skal myndighederne stille op med de beslaglagte luksusyachts, som i visse tilfælde har kostet over en milliard kroner at bygge – må de sælges, eller skal de stå ubrugt hen til evig tid?

»Vi er i ukendt farvand,« siger Benjamin Maltby, der er partner hos advokatfirmaet Keystone Law i Storbritannien og ekspert i love vedrørende yachts og andre luksusaktiver, i et interview med erhvervsmediet CNBC.

Lovene er forskellige fra land til land, men ifølge flere eksperter, som det amerikanske medie har talt med, gør sanktionerne det ikke umiddelbart muligt for landene at tage ejerskab over oligarkernes både, fly og boliger.

Den 156 meter lange Dilbar var til reparation, da den blev beslaglagt i Hamborg den 3. marts. Foto: REUTERS/Fabian Bimmer

Netop disse fastslog den amerikanske præsident Joe Biden ellers ville være i myndighedernes sigtekorn i forbindelse med de omfangsrige sanktioner.

»Vi slår os sammen med vores europæiske allierede for at finde frem til og beslaglægge jeres yachts, luksuslejligheder og privatfly,« sagde Joe Biden i sin State of the Union-tale blot få dage efter, at krigen i Ukraine brød ud.

Sanktionerne, som USA og de europæiske lande har indført, er målrettet russiske rigmænd, der har »beriget dem selv på bekostning af den russiske befolkning« og »støttet Putin« i sin invasion af Ukraine. Mere bestemt vil de ifølge de indførte sanktioner få deres aktiver og ejendom »frosset«.

Både i USA og de fleste europæiske lande er det ensbetydende med, at de russiske oligarkers luksusyachts, -lejligheder og andre aktiver fortsat ejes af personerne, og myndighederne altså ikke må sælge eller overtage dem.

Men der er en undtagelse. For hvis myndighederne kan fastslå, at aktiverne er erhvervet i forbindelse med kriminel aktivitet, vil de være i stand til at overtage dem. Men det kan ifølge Benjamin Maltby være svært at bevise.

»Oligarkerne kan blot argumentere for, at de overholdt lovene i Rusland og Europa. Der skal være klare beviser for kriminelle handlinger,« siger han.

På samme tid er der spørgsmålet omkring, hvorvidt oligarkerne ejer deres luksusyachts og -ejendomme på papiret. For i mange tilfælde er de måske gemt væk i flere lag skuffeselskaber og registreret i skattely som Panama. Hvis myndighederne ikke kan bevise ejerskabet, er det endnu et problem.

Alisjer Usmanov (th.) menes at have tætte forbindelser til Ruslands præsident Vladimir Putin (tv.) Her giver de hinanden hånden til en ceremoni i Kreml i Moskva i 2018. Arkivfoto: Sputnik/Alexei Nikolsky/Kremlin via Reuters

Eksempelvis er Alisjer Usmanovs megayacht, Dilbar, der er 156 meter lang, har 96 besætningsmedlemmer og ifølge Forbes har kostet over 4 mia. kr. at bygge, ejet af et firma på Malta, men registeret i skattelyet Cayman Islands.

Men til trods for, at det ikke er sikkert, de russiske oligarker mister deres dyre luksusbåde og -villaer, står beslaglæggelserne alligevel til at ramme dem på pengepungen, understreger Benjamin Maltby over for CNBC.

For aktiverne – især de ekstremt dyre luksusyachts – risikerer at miste værdi, hvis de ikke bliver vedligeholdt i mellemtiden. På samme tid skal der betales løn til besætningen, som måske er fast inventar på fartøjet.

»Vi kan ende i en situation, hvor gælden vokser sig for stor, og fartøjerne mister værdi. På et tidspunkt bliver nok måske nok. Hvis gælden hober sig op, så kan yachterne blive overtaget og solgt for at betale gælden,« siger han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.