Erhverv

Vaskekæden Wash World leverer rekordregnskab

Henrik Rossing, der først grundlagde og siden solgte kæden Fitness World, er godt i gang med at ændre markedet for bilvask i Norden.

Artiklens øverste billede
Vaskekæden Wash World bliver en stadig større forretning i Danmark, Sverige og Norge. Arkivfoto

Det er fremgangstider for den danske kæde af vaskehaller Wash World, der med over 130 lokationer i Danmark for alvor forsøger at komme Danmarks snavsede biler til livs.

Et netop udgivet årsregnskab for 2021 viser, at Wash World sidste år både udbyggede omsætningen og resultatet på bundlinjen sammenlignet med 2020.

Wash World kom ud af 2021 med en bruttofortjeneste på godt 86 mio. kr., hvoraf der var 14,8 mio. kr. tilbage, da årets resultat var gjort op. Begge nøgletal er højere end i 2020, da Wash World leverede en bruttofortjeneste på 68,7 mio. kr. og et årsresultat på 13,1 mio. kr.

Kæden af vaskehaller er grundlagt i 2012 af Henrik Rossing, der i sin tid også stod bag fitnesscentrene Fitness World, som han siden afhændede til den norske kapitalfond FSN Capital for et milliardbeløb.

Wash World-konceptet er i sin mest enkle form adgang til vaskehaller over hele landet baseret på abonnement. Wash World har flere end 130 vaskehaller samt 40 vask-selv-stationer i Danmark alene, over 30 vaskehaller i Sverige og en lille håndfuld i Norge.

Sidste år overlod Henrik Rossing posten som adm. direktør for Wash World til Martin Olesen. Sidstnævnte gav i februar udtryk for, at kæden havde fuld blus under kedlerne og netop havde afsat en mia. kr. til at understøtte en ny vækstplan.

»Investeringen bliver ret stor, fordi det er jo dyrt at bygge vaskehaller. Og med det tempo, vi bygger i, sker der også noget,« sagde adm. direktør Martin Olesen i februar til Finans.

Martin Olesen er adm. direktør i bilvaskkæden Wash World. Foto: PR.

Planen går ud på i løbet af syv år at åbne omtrent 350 nye vaskehaller i Danmark, Norge og Sverige. Derudover vil Wash World satse benhårdt på vask-selv-konceptet, som ifølge Martin Olesen stadig har uforløst potentiale - især i Danmark. Vask-selv-båsene, som nu findes i mindst 40 af kædens vaskehaller i Danmark, er udtænkt som en mere miljøbevidst måde at vaske sin bil på.

»Vi bliver mere bevidste omkring det aftryk, vi efterlader i verden. Så det taler for, at den her trend også vil indfinde sig i Danmark. Men omvendt er der også nogen, der skal tage det første skridt. Hvis ikke der er nogen, der faciliterer det, så har folk jo ikke mulighed for at benytte sig af det,« sagde Martin Olesen i februar.

Hovedparten af Wash World ejes stadig i dag af Henrik Rossing og hans hustru via holdingselskabet Bensimon Rossing. Selskabet havde i gennemsnit 52 ansatte i 2021, hvilket var 11 personer flere end året før.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.