Erhverv

Ny undersøgelse: Danske forbrugere jagter flere pristilbud i krisen

En aktuel forbrugeranalyse viser, at flere danskere netop nu har større fokus på prisen, når de køber ind.

Artiklens øverste billede
Højere omkostninger globalt til råvarer og energi kan nu også ses i priserne på visse dagligvarer - både i Danmark og andre steder i Europa. Foto: Casper Dalhoff.

Krigen i Europa ovenpå pandemien, inflation samt høje energi- og råvarepriser får både dagligvarehandlen og forbrugerne til at reagere.

Flere dagligvarekæder og fødevareproducenter har allerede bebudet, at der er meget snarlige prisstigninger på vej generelt for madvarer. Det ruster flere i sektoren sig til, da de forudser at forbrugerne så i højere grad vil vende sig mod discount og et fokus på pris.

Ifølge en en ny analyse blandt 2.000 danske forbrugere er tendensen også klar. Der skrues ned, og forbrugerne intensiverer jagten på billige dagligvarer. Bag undersøgelsen står discountkæden Aldi Danmark.

I en såkaldt og første Aldimeter-analyse vurderer halvdelen af forbrugerne, at de skeler mere til prisen nu, end de gjorde for seks måneder siden.

Analysen viser dermed en øget bevidsthed om prisen på hverdagsvarer lige nu, fastslår kommunikationschef Louise Wendelbo, Aldi Danmark.

Hun peger på beregninger fra bl.a. bankøkonomer fremhæver, at danskerne skal forvente en større, årlig ekstraregning nu udløst af stigende forbrugspriser generelt.

»Prisen på hverdagsvarer er rykket i fokus. Den ekstraudgift, mange familier oplever, skal finansieres,« mener Louise Wendelbo.

Ifølge analysen melder syv ud af 10, at de » mindre eller større grad har ændret deres indkøbsvaner som følge af de stigende forbrugspriser.« Der er derfor bl.a. overvejelser hos nogle forbrugere om nu at skære ned på indkøb af tøj, streaming og andet.

Hos flere i dagligvarehandlen er meldingen, at krisen får forbrugerne til at reagere. Bestyrelsesformand Lasse Bolander i Coop fastslår, at det kan skubbe ny fart i salget hos bl.a. discountkæderne.

»Det virker som om, at forbrugerne har to punge. En til hverdagsforbruget og en til underholdning. I hverdagen er succeskriteriet ofte at spare. Jo mere vi sparer på dagligvarer, strøm og benzin, jo lykkeligere bliver vi som forbrugere. I den anden pung med penge til underholdning er der til gengæld ingen grænser,« sagde Lasse Bolander for kort tid siden til Finans. Han fortsatte:

»Forbrugere køber gerne en café-kaffe til 50 kr. og går på en god restaurant, mens de kører en omvej for at spare 2 kr. på et dagligvaretilbud. Hverdagspungen er under pres nu.«

Detailekspert og adm. direktør Henning Bahr i analyse-/konsulenthuset Retail Institute Scandinavia fastslår, at høj inflation og energipriser på himmelflugt straks kan ses i dagligvarebutikkernes priser.

»Historisk kan vi se siden 1980’erne, at hver gang der er en krise, får lavpriskæder og discountbutikker ny medvind. Det kan også ske nu. Samtidig skal vi huske, at der er hård konkurrence mellem dagligvarekæderne. Selv om der er stigende priser globalt, vil der fortsat blive dystet om markedsandele gennem priskamp på populære varer,« sagde Henning Bahr fornylig til Finans.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.