Erhverv

Jysk afvikler forretningen i Rusland

Mens flere danske virksomheder i første omgang har stoppet de russiske aktiviteter midlertidigt, går detailkoncernen Jysk nu skridtet videre og lukker permanent i landet.

Artiklens øverste billede
Jysk har 3.100 butikker i 50 lande, bl.a. i Rusland og Ukraine. Arkivfoto: Jesper Olesen

Efter en midlertidig lukning af butikkerne i Rusland de seneste uger vælger den danske detailkoncern Jysk nu at trække sig helt og permanent ud af landet. Jysk opsiger aftaler om selskabets 13 butikker der, og de 200 ansatte bliver afskediget efter reglerne i Rusland.

Vestlige selskaber på stribe har siden den russiske invasion i Ukraine for en måned siden valgt at suspendere og indstille aktiviteter, produktion og butiksdrift i Rusland.

Den melding kom fra Jysk den 3. marts. Koncernen, der indgår i Lars Larsen Group, har 3.100 butikker i 50 lande – 13 af dem i Rusland.

Jysk gik ind i landet i 2020 og har siden især åbnet butikker omkring hovedstaden Moskva.

»Vi kom til Rusland med den hensigt at give et godt tilbud til den russiske befolkning. Vi havde en fantastisk start i landet. Men i den nuværende situation ser ledelsesteamet og vores ejere ikke noget alternativ til at lukke vores aktiviteter i Rusland,« udtaler adm. direktør Jan Bøgh, Jysk, i en orientering udsendt onsdag først på eftermiddagen.

Jysk har allerede indledt dialog med udlejerne af koncernens butikslokaler i Rusland for at få en aftale om lukning »under disse helt særlige omstændigheder«, som det formuleres.

Jysk fastslår desuden, at de 200 ansatte i landet vil »modtage løn i henhold til den russiske lovgivning i forbindelse med lukningen«.

Fra det danske hovedsæde fastslår Jan Bøgh, at det er en svær situation for alle.

»Ingen i ledelsesteamet har det godt med denne situation. Mig inkluderet. Jeg er dog ikke i tvivl om, at det er det rigtige at gøre,« udtaler Jan Bøgh.

Han takker samtidig i orienteringen de 200 russiske medarbejdere. Jan Bøgh ønsker dem »al mulig held og lykke i de kommende år, som helt sikkert bliver vanskelige,« som det formuleres.

Jan Bøgh er adm. direktør for Jysk med 3.100 butikker i 50 lande og har været del af koncernen siden 1995. Foto: Jochim Ladefoged

Beslutningen fra Jysk kommer, få dage efter at danske Carlsberg meddelte, at bryggerikoncernen sætter den russiske forretning til salg. Indtil en handel kan gennemføres, fortsætter driften af hensyn til Carlsbergs nuværende 8.400 russiske ansatte i landet.

Skokoncernen Ecco har trods kraftige opfordringer fra vestlig side om boykot af Rusland valgt at fortsætte driften i landet. Ecco har 200 butikker og 1.800 ansatte i landet. Netop medarbejderdelen er for adm. direktør Panos Mytaros det afgørende for at køre videre i Rusland.

»Hvis der kommer nye tiltag mod Rusland, vil vi følge dem. Værdierne i koncernen er, at vi ikke svigter vores ansatte. Et stop i Rusland vil, som tingene er nu, føre til en nationalisering, og Ecco vil dermed reelt være ude af landet,« sagde Panos Mytaros i den forløbne uge.

Hos Jysk lyder svaret fra kommunikationsdirektør Rune Jungberg Pedersen på spørgsmålet om, hvordan Jysk ser på, at den danske detailkoncern nu siger farvel til 200 ansatte i Rusland:

»Vi er super kede af situationen, som ingen af os har ønsket. Men vi ser ingen anden mulighed end at træffe det rigtige valg nu.«

Mens lukningen altså sker permanent, genåbner Jysk faktisk de 13 russiske butikker fra i morgen, torsdag, i en ganske kort periode. Det sker ifølge koncernen for at gennemføre et hurtigt ophørsudsalg.

»Jysk kommer ud af Rusland med markante tab, men vil lukke ordentligt. Frem for at efterlade varerne til den russiske stat, sælger vi dem og tømmer dermed butikkerne. Så vi selv lukker efter os.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.