Erhverv

Miinto fjerner alle produkter fra skomærket Ecco

Den danske modewebshop Miinto, som primært er ejet af Anders Holch Povlsen, har fjernet alle produkter fra skomærket Ecco. Den danske skovirksomhed har længe fået kritik fra forbrugere for fortsat at være aktive i Rusland, og nu reagerer samarbejdspartnere også.

Artiklens øverste billede
Tøjmilliardær Anders Holch Povlsen er hovedaktionær i Miinto. Foto: Joachim Ladefoged.

Han har lige fra krigens begyndelse brugt sin pengepung til at vise, hvilken side han er på.

Danmarks rigeste mand, Anders Holch Povlsen, donerede prompte 100 mio. kr. til Ukraine, da Rusland invaderede. Nu tager han webshoppen Miinto, som han ejer over 70 pct. af, i brug for igen at signalere, hvad i hans øjne er ret og vrang.

Mode-webshoppen, som i 2021 omsatte for mere end en milliard kr., har på baggrund af længere tids kritik af Eccos fortsatte forretninger i Rusland, fjernet alle produkter af det danske skomærke fra modeportalens digitale hylder. Der dukker derfor ingen resultater op, hvis man søger efter Ecco på Miintos hjemmeside. Det skrev Berlingske torsdag.

»Hvis Ecco ikke klart siger, at Ecco ikke ønsker drift i Rusland, så skal de ikke have lov til at sælge deres produkter på vores platform,« sagde Konrad Kierklo, direktør i Miinto.dk, til Berlingske og tilføjede, at Ecco-produkterne skulle have været fjernet »med det samme«.

Skokoncernen Ecco har siden Ruslands invasion af Ukraine fastholdt deres aktiviteter i landet og har holdt gang i sine cirka 200 butikker med over 1.800 ansatte. Beslutningen har vakt forargelse blandt forbrugere, og der har blandt andet været arrangeret demonstrationer foran Eccos butik på Strøget i København. Nu lader det til, at også virksomheder følger trop.

Også den landsdækkende golfudstyrs-kæde Golf Experten har nemlig taget beslutningen om at suspendere indkøbet og den planlagte markedsføring af Ecco-produkter med begrundelse i »Eccos holdning og den fortsatte butiksdrift i Rusland«. Kæden sælger dog fortsat de sko, som de allerede har indkøbt.

Adm. direktør for Ecco, Panos Mytaros, fortalte i marts til Finans, at beslutningen om at fortsat at drive de 200 butikker med flere end 1.800 ansatte i Rusland har været den hidtil sværeste i hans karriere.

»Vi har valgt at bruge ugerne siden invasionen til at analysere tingene grundigt sammen med den lokale ledelse og bl.a. selv haft folk i Rusland. Der er ingen lette valg her, og vi træffer måske det svære af dem,« sagde Panos Mytaros.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.