Dansk kosmetikkoncern har omsat for mere end 1 mia. kr.
Sæther Nordic, der er stiftet af Ellinor Sæthers for snart 40 år siden, har sat rekord på top- og bundlinje.
Det er ikke nogen dårlig idé at sende make-up, parfume og hudpleje fra mere end 100 internationale brands ud i Skandinavien.
I hvert fald ikke, hvis man gør det rigtigt.
Det har den danske virksomhedsgrundlægger, Ellinor Sæther, om nogen bevist. Siden 1983 har hun været ejer af kosmetiksuccessen Sæther Nordic, som gennem årene har indbragt det ene tocifrede millionoverskud efter det andet. Samtidig er omsætningen vokset år for år.
Et nyt regnskab viser, at den danske kosmetikkoncern nu har nået nye højder.
Selskabet har for første gang ramt milliarden og omsatte sidste år for 1,2 mia. kr. Det er en fremgang på omkring 280 mio. kr.
Også overskuddet går frem og lander på rekordhøje 67 mio. kr. efter skat.
»Udviklingen i regnskabsåret har været ekstremt tilfredsstillende og langt bedre end forventet. En stor del af fremgangen skyldes, at en større portefølje af distributionsrettigheder er blevet en del af koncernen og dens datterselskaber i Sverige og Norge fra 1. juli 2021,« skriver ledelsen i regnskab.
Finans har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Ellinor Sæther, der fortsat ejer 70 pct. af Sæther Nordic og er bestyrelsesformand for koncernen. Det har heller ikke været muligt at få en kommentar fra selskabets direktør Palle Pedersen.
Han købte sig ind i Sæther Nordic i 2020, da den dengang 74-årige grundlægger trak sig som direktør og eneejer af selskabet.
Kosmetikkoncernen distribuerer bl.a. kendte brands som Balenciaga, Burberry, Calvin Klein og Hugo Boss.
Ellionor Sæther begyndte med at sælge mærkerne Max Factor og Mary Quant tilbage i 1983, men med tiden er flere og flere mærker kommet til.
Egenkapitalen hos Sæther Nordic er på 162 mio. kr.