Nystartet kæde får Karsten Ree som medejer
Det danske selskab Basic & More, der sælger varer fra flere kendte brands, har fået tilført et millionbeløb.
Udgåede varer, restpartier og produkter med »små skønhedsfejl« er grundlaget for den nystartede kæde Basic & More.
Konceptet er simpelt. Det danske selskab opkøber spildvarer fra kendte brands, og på den måde er målet at redde den »overflod« af producerede produkter, som ellers ville gå til spilde. Det gør også, at kunderne kan købe varerne til billige penge.
Basic & More er stiftet i maj sidste år og forhandler bl.a. restpartier fra danske Broste Copenhagen og Dyberg Larsen.
Det danske brand har netop fået tilført 14 mio. kr. i ny kapital. Omkring 10 mio. kr. kommer fra erhvervsprofilen Karsten Ree, der har skabt sin formue gennem salget af Den Blå Avis og Bilbasen. Kapitalindsprøjtningen kommer fra selskabet Karsten Ree Holding C, som han selv er eneejer af.
De resterende knap 4 mio. kr. kommer fra selskabet selv.
»Vi har været så heldige, at der har været en række investorer, som har været interesseret i at blive den del af Basic & More. Vi har valgt med maven og er sikre på, at Karsten Ree og hans folk kan hjælpe os med at åbne endnu flere butikker og nå nye kunder,« siger Rasmus Rask, direktør for Basic & More.
Selskabet har i øjeblikket butik i Aarhus, Kolding og Odense. Udover det sælger Basic & More via egen webshop.
Til juni slår endnu en butik dørene op. Denne gang bliver det i Aalborg og indenfor to år er forventningen, at selskabet har i alt 10 danske forretninger.
Ifølge Rasmus Rask vil butiksudrulningen i første omgang give underskud på bunden, men når Basic & More når de planlagte 10 butikker, forventer direktøren at kunne skabe overskud.
»Vi vil gøre op med den overflod af varer, som der er indenfor interiør, boligindretning og isenkram. Det skal have nyt liv i stedet for at blive kasseret, og kunderne har taget helt fantastisk godt imod os. Vi tapper ind i en tendens især blandt de unge. Vi er på ingen måde nogen frelser eller bæredygtige, men vi rydder op i varer, som ellers ville være spildt,« siger Rasmus Rask, der har en fortid som direktør for bl.a. smykkebrandet Julie Sandlau.
Selvom Basic & More sælger kendte mærkevarer til langt under normalprisen, og derved risikerer, at forbrugerne vælger produkterne med mindre fejl eller skavanker fremfor leverandørernes egne salgskanaler, så er brandet ifølge direktøren blevet taget godt imod.
»Vi har oplevet en overvældende interesse fra virksomhederne. De vil gerne have deres varer ud at arbejde, i stedet for at de står og samler støv i et hjørne på deres fabrik eller lager. Vi kan derfor sammen med producenter eller leverandøren sikre at varerne gennem Basic & More får et nyt liv,« siger Rasmus Rask.
Han fortæller, at Basic & More på nuværende tidspunkt i gennemsnit har omkring 400 handlende om dagen i hver af Basic & Mores tre butikker og webshop.
Finans har forsøgt at få en kommentar fra Karsten Ree. Det har ikke været muligt.