Danske virksomheder kæmper med omkostningerne – og nu bliver det sværere at sende regningen videre
Udgifterne til råvarer og fragt fortsætter med at stige for danske virksomheder. Indtil videre er det lykkedes at sende en del af regningen videre til kunderne, men det kan snart være slut.
Problemerne med at skaffe råvarer og komponenter vokser for dansk erhvervsliv, der kæmper med knaphed og løbske priser på bl.a. metaller, landbrugsprodukter, mikrochips og transport.
Vanskelighederne begyndte under pandemien, men de er blevet forværret af krigen i Ukraine, og nu er grænsen for at sende regningen videre til kunderne ved at være nået.
»Det er en meget svær situation i øjeblikket, og det er kun blevet værre de seneste måneder. Det bliver alt andet lige svært at opretholde profitmarginerne,« siger Helge J. Pedersen, cheføkonom i Nordea.
Det samlede producentprisindeks, som måler omkostningerne for danske virksomheder, er steget med 37,5 pct. det seneste år, viser nye tal fra Eurostat.
Indtil videre er det lykkedes for mange virksomhederne at hæve prisen på deres produkter, men høj inflation, stigende renter og usikkerhed om verdensøkonomien betyder, at danskerne er blevet mere pessimistiske omkring fremtiden. Det får dem til i stigende grad at holde igen med forbruget.
»Virksomhederne har forsøgt at sende de stigende omkostninger videre til forbrugerne, men der kommer et tidspunkt, hvor man ikke kan gøre det længere, fordi efterspørgslen vil være vigende,« siger Niels Rønholt, cheføkonom i Jyske Bank.
I en ny undersøgelse fra Jyske Bank og Danish Export blandt danske eksportører svarer 66 pct. af virksomhederne, at manglen på råvarer er et stort problem. I årets første kvartal var tallet 55 pct.
Næsten tre ud af fire virksomheder oplever desuden, at råvarer er blevet dyrere som følge af krigen i Ukraine, der brød ud i februar.
Bang & Olufsen er en af de mange virksomheder, der mærker konsekvenserne og må bruge langt flere penge end normalt på at holde produktionen i gang.
Der vil stadig gå lang tid, før vi er tilbage i en mere normal situation.
Selskabets udgifter til køb af komponenter og fragt er steget med omkring 200 mio. kr. i regnskabsåret 2021/2022, hvilket svarer til cirka 7 pct. af den samlede omsætning.
For at kompensere lidt for de stigende udgifter har B&O netop hævet priserne på nogle af sine produkter. Men det er langt fra hele ekstraregningen, der kan dækkes ad den vej.
»Vi kan ikke lægge alle ekstraomkostninger på priserne. Og vi kan ikke gøre det på alle produkttyper, for det afhænger af konkurrencen og af, hvor produktet ligger i markedet,« siger finansdirektør Nikolaj Wendelboe.
Det er bl.a. bygen af vestlige sanktioner mod Rusland og de russiske modsvar, som har ført til mangel på råvarer og medfølgende højere priser.
»Der var desuden mange underleverandører i Ukraine, som virksomhederne naturligvis ikke længere har adgang til, fordi store dele af det ukrainske produktionsapparat er blevet ødelagt,« siger Helge J. Pedersen fra Nordea.
De store flaskehalse, som satte propper i forsyningskæden under coronakrisen, er samtidig langt fra overstået.
Mens situationen er forbedret i USA, så hober containerne sig nu op i de europæiske havne, og flere steder er havnearbejderne nu så pressede, at de nedlægger arbejdet eller finder noget andet at lave.
I forrige uge blev de tyske nøglehavne Hamborg og Bremerhaven, som er knudepunkt for Europas handel med Kina, ramt af strejker, og mandag kom turen så til Antwerpen i Belgien.
Ifølge det schweiziske logistikselskab Kuehne + Nagel, som er en af verdens største speditører, går tingene i den forkerte retning i Europa.
»Der vil stadig gå lang tid, før vi er tilbage i en mere normal situation,« skriver selskabets chef for søfragt, Otto Schacht, i et opslag på Linkedin.
Forsyningsproblemerne, den galoperende inflation og stigende renter betyder, at verdensøkonomien kan gå en svær tid i møde i kølvandet på pandemiens forbrugsfest. Jyske Bank vurderer, at højkonjunkturen vil bøje af inden for det næste års tid.
»For virksomhederne betyder det, at udfordringerne vil skifte. Lige nu handler det om mangel på råvarer og stigende priser. Men over de næste 12 måneder vil man også opleve, at efterspørgslen begynder at halte,« siger cheføkonom Niels Rønholt.