Mød manden bag Min Strøm – sådan har Philip Engberg skabt den mest downloadede gratis app

Mere end 500.000 mennesker har downloadet appen Min Strøm. Tilbuddene tikker ind, men stifter Philip Engberg vil ikke sælge den buldrende platform.

Hvad gør man, når man har skabt en brændende platform med over 500.000 brugere, og tilbuddene om opkøb tikker ind?

For 32-årige Philip Engberg er svaret klart.

Han står bag appen Min Strøm, der på få måneder er blevet den mest downloadede gratis app i App Store. I gennemsnit vokser antallet af nye brugere med 10.000 om dagen, og de rekordhøje energipriser har gjort appen til en fast del af mange danskeres hverdag.

»Jeg har fået omkring 5-10 tilbud fra energiselskaber, som vil opkøbe appen. Selvom det er sindssygt fristende at tage imod pengene, har jeg takket pænt nej hver gang. Det er ikke mit fokus. Jeg tror simpelthen, at jeg vil fortryde det. For mig er det fede at have en app, som så mange danskere bruger hver dag og har nytte af,« siger Philip Engberg.

Siden de første energiselskaber bød sig til tidligere i år, er buddene for opkøb ifølge stifteren mere end 10-doblet. Også investorer og forretningsfolk udenfor branchen er begyndt at vise interesse for den hurtigtvoksende app.

Kort fortalt viser den prisen for strøm i dit område. På den måde kan brugerne se, hvornår det er billigst at lade elbilen, sætte en vask over eller tænde for ovnen.

32-årige Philip Engberg har skabt appen Min Strøm. Danskerne er strømmet til for at tjekke elpriserne. Foto: Sofia Busk

Tallene kommer direkte fra elbørsen Nord Pool og er frit tilgængelige. Alligevel er interessen for apps som Min Strøm eksploderet i takt med, at energipriserne er skudt i vejret.

»Jeg havde slet ikke forestillet mig, at interessen ville være så stor. Det kan godt være, at det er en dille, og interessen og energikrisen forsvinder lige pludselig, men hvis det sker, vil jeg kigge tilbage på en fed rejse og håbe, at det kommer til at ske igen. Det tror jeg ikke, men det har jeg også affundet mig med,« siger Philip Engberg.

Han lancerede appen Min Strøm i april efter at have brugt omkring en uge på at udvikle den.

Til dagligt arbejder Philip Engberg hos det digitale forsikringsselskab Undo, hvor han udvikler software og apps. De seneste 10 år har han sendt forskellige apps på gaden. Ingen af dem har fået mere end et par tusinde brugere, og derfor troede Philip Engberg også, at det ville være tilfældet den her gang.

»Jeg har ikke brugt en krone på at udvikle appen. I februar i år lukkede elselskabet Barry, som jeg brugte til at holde øje med strømpriserne. Efter det kunne jeg ikke finde samme service andre steder, og derfor udviklede jeg min egen app,« siger han.

Han driver elpris-appen gennem enkeltmandsvirksomheden Min Strøm. Det betyder også, at det ikke er muligt at se regnskab og andre oplysninger om selskabets drift.

Ifølge Philip Engberg generer appen hver måned omsætning for »flere 100.000 kr.« uden de store omkostninger.

Knap halvdelen af omsætningen kommer fra private donationer. Derudover henter Min Strøm omsætning gennem diverse reklamer, der optræder i appen.

»Jeg elsker data og nørde med visualiseringen. Det har været et kæmpe rush at se tallene gå op hele tiden. Jeg har skullet nive mig selv i armen mere end en gang og får kuldegysninger ved tanken om, at det er lykkedes at skabe en app, der potentielt kan blive endnu flere penge værd,« siger Philip Engberg.

»Uagtet energikrisen tror jeg, at energisektoren står overfor den største omvæltning siden industrialiseringen. Stort set alt i vores samfund er baseret på energiløsninger, der som udgangspunkt har en udløbsdato. På et eller andet tidspunkt løber vi tør for fossile brændstoffer,« siger Philip Engberg. Foto: Sofia Busk

Han har svært ved at sætte ord på, hvorfor netop energisektoren har fanget hans interesse. Til gengæld kan han huske præcis den dag, han fik øjnene op for branchen.

Den 21. september 2016 var han nemlig til et elbil-show på Sjællandsringen. Her kørte han for første gang en Tesla, og siden har den tech-glade ingeniør været vild medgrønne løsninger.

»Min verden blev vendt fuldstændigt på hovedet. Præcis den dag solgte jeg alle værdipapirer, jeg overhovedet havde, og puttede dem i Tesla-aktier. Da jeg først havde prøvet at køre i en elbil, så føles alt andet fjollet og absurd. Min bedste sammenligning er, at hvis man har kørt i en automobil i 1923, så sætter man sig heller ikke i en hestevogn igen bagefter,« siger Philip Engberg, der så snart han fik råd til det, også købte sin egen Tesla.

At datoen kommer prompte, mens det er sværere præcist at forklare den brændende passion for teknologi og grønne investeringer, er Philip Engberg for nylig måske kommet et skridt nærmere. Han har nemlig fundet ud af, at han har aspergers, som er en underform for autisme.

»Det har været med til at få brikkerne til at falde på plads og forklarer måske også det ret snævre interessefelt. Jeg går ekstremt meget op i energisektoren og har nørdet mig helt ned i den,« siger han.

Ifølge app-udvikleren er hans Tesla-aktier steget med over 1.000 pct., siden han købte dem i 2016. Philip Engberg holder for sig selv, hvor meget han har investeret i selskabet, men han føler sig overbevist om, at aktiernes værdi er femdoblet indenfor fem år.

I øjeblikket arbejder han på funktioner i Min Strøm, som kan skabe en fast omsætning. Derfor har han også valgt at skære ned på arbejdstiden hos Undo, så han nu kun arbejder deltid hos forsikringsselskabet.

»Allerede nu omsætter jeg for mange gange min månedsløn. Jeg kunne sagtens leve af appen i dag, men jeg vil hellere reinvestere pengene i virksomheden ved at ansætte folk og få udviklere ind. På den korte bane skal jeg se, hvordan det går og udnytte situationen så meget som muligt,« siger Philip Engberg.

Han afviser ikke, at han på sigt kan få behov for at få folk med mere driftserfaring med om bord, men i første omgang har han besluttet at drive appen selv. Han fortæller dog, at han har trukket penge ud til bl.a. en Android-udvikler, som skal sørge for, at Min Strøm også snart er tilgængelige på Android-telefoner.

Ifølge Philip Engberg er der omkring 200.000, der bruger Min Strøm dagligt. Ugentligt har appen cirka 400.000 brugere.

Han tror på, at han kun lige har skrabet overfladen, og at appen har meget større potentiale.

»Mange af de ting, der ikke kører på strøm i dag, kommer til det i fremtiden. Uanset om der er energikrise eller ej vil strøm fylde mere i vores hverdag. Det bliver formentlig mere automatiseret, så vi bruger strømmen på det rigtige tidspunkt, men der kunne det være fedt at være med til at få brugerne til at forstå, hvad der foregår,« siger Philip Engberg.

På sigt håber han, at Min Strøm f.eks. kan være med til at give brugerne overblik over, hvor strømmen kommer fra, uden at de skal tænke over forbruget. Han vil dog ikke løfte sløret for mere konkrete planer for, hvilke funktioner han forventer at udvide Min Strøm med.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.