Henter penge i "Løvens Hule": Bubbles vil løse »kæmpe udfordring« i den danske folkeskole
Nicklas Stokholm og Christian Ørum har udviklet et lydtæt læringssystem, der gør skoledagen nemmere for børn med bl.a. ADHD.
På bare to år har iværksætterne Nicklas Stokholm og Christian Ørum skabt en millionforretning.
Stifterne står bag selskabet Bubbles, der har udviklet et system, som gør det muligt for folkeskoleelever at lukke forstyrrende støj ude fra klasseværelset og samtidig kommunikere direkte med underviseren.
Læringssystemet består af et sæt lydtætte hovedtelefoner, der især gavner børn og unge med diagnoser som ADHD, ADD eller autisme.
Bubbles bliver i øjeblikket anvendt i 17 danske kommuner og hjælper ifølge stifterne de elever, der normalvis har svært ved at koncentrere sig og derved ifølge statistikkerne risikerer at forlade folkeskolen før tid eller med dumpekarakterer.
En idé, der er så god, at den netop har sikret 21-årige Nicklas Stokholm og 20-årige Christian Ørum 800.000 kr. i DR-programmet ”Løvens Hule”.
»Vi står overfor en kæmpe udfordring, fordi der er så mange børn og unge, som har det svært. Vi vil virkelig gerne hjælpe dem med at få det optimale ud af undervisningen, og det at være barn eller ung generelt,« siger Nicklas Stokholm.
Pengene kommer fra tidligere minister og investor Tommy Ahlers og Louise Herping Ellegaard, der var medstifter af millionforretningen Clio. Selskabet er landets største platform med digitale læringsmidler til folkeskolen.
Louise Herping Ellegaard har købt 15 pct. af Bubbles, mens Tommy Ahlers har købt 5 pct. Det værdiansætter selskabet til 4 mio. kr. Det er 1 mio. kr. mere, end selskabet selv vurderede værdien til.
»Stifterne var meget ydmyge, men der er kæmpe potentiale. Derfor har jeg heller ikke noget problem med at hive værdiansættelsen op. Problemet med støj er virkelig stort, og der er alt for få uddannede lærere i skolerne. Det er hamrende synd og helt forfærdeligt, hvor mange elever, der har skolevægring,« siger Louise Herping.
Tidligere har Bubbles-stifterne takket nej til både danske og udenlandske investorer.
De seneste år har interessen omkring selskabet været stor. Det skyldes bl.a., at Nicklas Stokholm og Christian Ørum, der selv smed hver 1.000 kr. i etableringen af Bubbles, har vundet et hav af forskellige konkurrencer indenfor entreprenørskab.
Selvom selskabets værdi nu er mangedoblet, er det ikke det, der driver de danske iværksættere.
»Jeg var ikke lige så motiveret, hvis vi udelukkende skulle optimere overskuddet. Min drivkraft er, når jeg eksempelvis møder en pige i Nordjylland, der ikke har været i skole i to år pga. daglige angstanfald, men nu er tilbage på skolebænken,« siger Nicklas Stokholm.
Han fortæller, at det netop er drømmen om at hjælpe endnu flere udfordrede børn og unge, der motiverer makkerparret og har fået dem til at søge penge gennem ”Løvens Hule”.
Sammen føler de et ansvar for at gøre en forskel og påvirke de kedelige statistikker i en positiv retning.
Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd forlader halvdelen af unge med diagnoser som ADHD eller ADD folkeskolen med dumpekarakterer, og under 20 pct. påbegynder en ungdomsuddannelse.
Selv har makkerparret, der mødtes på et undervisningsforløb på tværs af gymnasiale og erhvervsuddannelser, diagnoser tæt inde på livet. Ideen til Bubbles opstod nemlig, fordi Christian Ørums søster, der er diagnosticeret med ADHD og autisme, forlod skolesystemet pga. støjniveauet.
»Jeg er klart den, der er mest involveret personligt. Historierne om, hvordan vi hjælper udfordrede børn og unge, betyder alt for mig. Jeg får helt tårer i øjnene, når jeg hører om, hvor stor en forskel, vi kan gøre for de enkelte,« siger Christian Ørum.
Kritikere vil formentlig sige, at jeres produkt slet ikke burde eksistere, fordi det er uddannelsessystemet, der har ansvaret for at skabe et klasseværelse med rum og plads til alle elever. Er I med Bubbles med til at acceptere uro og mangel på støttelærere og specialundervisning?
»Vi forstår kritikken. Ønskescenariet ville være, at der ikke var et levegrundlag for Bubbles. Men i stedet for at pege fingre af, at det ikke er sådan, har vi valgt at forsøge at løse det samfundsmæssige problem, vi står med. Vi vil skabe den mest optimale hverdag for børn og unge, der er udfordret af den støj, der opstår, når man samler op til 28 børn i et klasseværelse,« siger Nicklas Stokholm.
Han understreger, at der også kan være børn uden diagnoser, som er udfordret af støjniveauet i det danske skolesystem.
Selvom passionen bag Bubbles ikke er drevet af profit og kapital, erkender stifterne, at det er en forretning. Særligt nu hvor de har fået kendte investorer med ombord.
Både Nicklas Stokholm eller Christian Ørum er bevidste om, at investorerne tænker i exits, og selv udelukker stifterne heller ikke, at de på sigt vil lade sig købe ud af Bubbles.
»Vi tror på, at vi kan skabe en rigtig stor forretning ved at hjælpe endnu flere børn. Om fem år er det ikke urealistisk, at vi omsætter for 30 mio. kr. alene på vores abonnementsløsninger, men det primære fokus er fortsat at være en støtte og hjælp for børn og unge,« siger Nicklas Stokholm.
Bubbles omsætter på nuværende tidspunkt for omkring 1 mio. kr.
Selskabet blev stiftet i februar i 2020. På sigt håber stifterne at kunne ekspandere i andre lande og med andre løsninger til børn og unge med diagnoser. Det kan eksempelvis være i forbindelse med ungdomsuddannelse, fritidsliv eller at begå sig i det offentlige rum med mange mennesker.
Bubbles er abonnementsbaseret, og skolerne tegner sig for enten et eller tre år. Selskabet har endnu ikke aflagt sit første regnskab.