Erhverv

TDC-kunder frabad sig regning - men fik den alligevel

Koks i TDC's it-maskine betød, at mange kunder kom til at betale for uønsket post. Regningen blev dog trukket tilbage.

Artiklens øverste billede
Det koster 29 kr. om måneden, hvis man ønsker at modtage brevpost fra TDC og Yousee.

Elektronisk kommunikation er kommet på mode.

I løbet af efteråret skifter det offentlige de fysiske breve ud med såkaldt e-kommunikation, og allerede i sommer tog den danske telekæmpe TDC skridtet, der betød, at man skulle betale 174 kr. pr. halvår for at modtage fysisk post fra selskabet.

En fejl i selskabets it-systemer medførte dog, at "nogle tusinde" kunder på tværs af TDC og teleselskabets kabel-tv-forretning Yousee blev opkrævet penge, selvom de havde frabedt sig brevpost.

"Vi havde den udfordring, at vi lige omkring månedsskiftet til den 1. juli havde nogen tilmeldinger inde, som fejlagtigt blev opkrævet, fordi systemet ikke havde registreret tilmeldingerne til e-kommunikation. Men vi fik hurtigt rettet fejlen," siger Yousee-direktør René Brøchner.

Han forklarer, at kunderne er blevet krediteret det fejlagtigt opkrævede beløb, og at de berørte kunder har fået tilsendt et brev.

Det er dog ikke det eneste problem med den nye kommunikationsform.

Vi mener, at vi gjorde tilstrækkeligt, da vi skrev, at folk, der havde spørgsmål, kunne ringe til os.

TDC's pressechef Ib Konrad Jensen

Torsdag har Forbrugerombudsmanden indskærpet over for TDC, at selskabet skal overholde markedsføringsloven.

Ombudsmanden mener, at TDC og Yousee i breve til kunderne har undladt at oplyse om muligheden for, at en gruppe kan blive fritaget for gebyret på brevpost.

Det fremgik ifølge ombudsmanden ikke af et kundebrev, at kunder uden adgang til computer eller uden en e-mailadresse kunne blive fritaget for gebyret.

"Jeg finder det kritisabelt, at TDC og Yousee undlader at oplyse om, at nogle kunder kan slippe for at betale brevpostgebyret. Det er ulovligt at skjule væsentlige oplysninger, og jeg har derfor indskærpet over for selskaberne, at de fremover skal overholde reglerne," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Hos TDC er man ikke enig i kritikken, men den bliver dog taget til efterretning.

"Vi mener, at vi gjorde tilstrækkeligt, da vi skrev, at folk, der havde spørgsmål, kunne ringe til os. Men nu gør vi, som ombudsmanden har bedt os om," siger TDC's pressechef Ib Konrad Jensen.

Det betyder, at TDC-kunderne fremover vil blive orienteret om, hvad der skal til for at blive fritaget for brevgebyret.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.