Erhverv

Luksusbiler må på værksted

Toyota tilbagekalder 1,75 mio. biler på grund af bremser og brændstofrør.

Artiklens øverste billede
Tilbagekaldelserne omfatter bl.a. Lexus IS.

Den japanske bilproducent Toyota kalder nu verden over 1,75 mio. biler på værksted til kontrol for mulige utætheder i bremse- og brændstofsystemer. Ifølge Toyota er der ikke meldt om brande, ulykker eller skader som følge af de mulige defekter.

I Danmark er det kun et meget lille antal Lexus-biler, der skal til kontrol. Lexus er Toyotas luksusmærke.

Ifølge Bloomberg News drejer det sig om tre Lexus-modeller og 10 Toyota-modeller, der skal til kontrol. Blandt Toyota-modellerne er Auris-modellen.

Men ifølge Anders Tystrup, der er pressechef for Toyota i Danmark, omfatter tilbagekaldelserne i Europa kun de tre Lexus-modeller GS, LS og IS. Det drejer sig om årgangene 2005-2010, men kun benzin- og hybridudgaver er omfattet. Dieseludgaverne skal ikke til kontrol.

"Den Auris-model, der sælges i Europa, er produceret i Storbritannien, og tilbagekaldelserne omfatter kun den model, der er produceret i Japan. Der kører flere sideløbende kampagner, og i Europa drejer det sig om mulige problemer med et brændstofrør på Lexus-modellerne," fortæller Anders Tystrup.

Problemerne udspringer af en særlig belægning på et brændstofrør. Belægningen skal beskytte mod rust, men partikler fra belægningen kan påvirke en pakning mellem brændstofrøret og den tryksensor, der skal registrere trykket i brændstofsystemet.

"Partiklerne kan med tiden gøre pakningen mør, så den bliver utæt. Derfor skal belægningen på brændstofrøret udskiftes, og pakningen skal skiftes. De berørte ejere får i Danmark en indkaldelse via motorregistret hos Skat. Vi har endnu ikke et præcist tal på, hvor mange biler det drejer sig om. Men der er højst tale om et tocifret tal," siger Anders Tystrup.

De mulige bremseproblemer kan vise sig på Toyota-modeller beregnet til bl.a. det amerikanske marked. Her er der konstateret problemer med en gummipakning i bremsesystemet. Det kan betyde, at der lækkes bremsevæske, så bremseeffekten nedsættes.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.