Erhverv

Internet-domænefirma kræver 131.514 kr. i gebyr

Domænefirmaet Netnames kræver store gebyrer fra kunder, der vil skifte til en konkurrent. Det fremgik ikke af kontrakten, siger firmaet Miinto, som kalder den ekstra regning på 131.514 kroner for bondefangeri.

Artiklens øverste billede
Morten Larsen, adm. direktør for Miinto, blev bedt om at betale 131.514 kr. for at skifte leverandør.

Der er mange måder at få kunderne til at blive i folden – men hos domænefirmaet Netnames har man valgt pisk frem for gulerod. Hvis en kunde vil opsige en aftale, koster det nemlig et solidt gebyr at få firmaets domænenavne ud af Netnames’ kontrol.

Således blev netbutikken Miinto præsenteret for et ekstra gebyr på 131.514 kroner, da firmaet undersøgte muligheden for at skifte væk fra Netnames som leverandør. Andre virksomheder, som Finans har talt med, har på samme måde fået store regninger fra Netnames for at stoppe aftalen.

Metoden forarger Morten Larsen, direktør for Miinto, for gebyret har ikke været på tale før.

I min bog er det bondefangeri. De må tænke ’nu mister vi kunden alligevel, og så kan vi lige så godt plukke ham’.

Morten Larsen, adm. direktør, Miinto.

»I min bog er det bondefangeri. De må tænke ’nu mister vi kunden alligevel, og så kan vi lige så godt plukke ham’. Jeg synes ikke, man kan arbejde på den måde – at opfinde ’transfer out fees’, hvis kunden vil skifte leverandør. Jeg kan ikke forestille mig, at det er lovligt,« siger han.

Gebyret bliver lagt på kunder, som ønsker at skifte væk fra Netnames, uanset om det er midt i en abonnementsperiode, eller om kunden har opfyldt alle kontraktens krav om for eksempel to års binding.

»Hvis det var en årlig betaling, og man så skulle betale hele året ud, hvis man flyttede, var det fair nok. Men det her gebyr kommer på uanset hvad. Det holder ikke,« siger Morten Larsen.

Finans har talt med to andre selskaber, der som Netnames lever af at håndtere kundernes domænenavne. De bekræfter, at der er noget arbejde i at flytte domænerne videre til en anden leverandør, men at den generelle konsensus i branchen er, at man ikke kræver betaling for det.

For 156 domæner af forskellig slags, som Miinto har hos Netnames, tager det normalt omkring 10 timers arbejde, fordelt over nogle måneder, lyder vurderingen hos både domænefirmaet BrandIT og eBrand Services.

Netnames vil ikke kommentere sagen, men har sendt nogle få korte, skriftlige svar. Den generelle melding fra Netnames er, at ’transfer out’-gebyret fremgår af kontrakten, hvilket Miinto dog ikke er enig i.

Forhandlingerne mellem Miinto og Netnames om at opsige den løbende aftale har indtil nu varet over et år. Først blev Miinto tilbudt 25 pct. rabat på gebyret, og siden er sagen taget op igen på et højere niveau, med en ny forklaring om, at det var en forkert kontrakt, der var blevet brugt.

Læs hele historien:

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.