Kortsvindlere ville snyde løbebutik for 39.111 kr. på et døgn
Internetshoppen Løbeshop.dk har været udsat for adskillige svindelforsøg i julemåneden. Ud over at miste varer, koster det hver gang et gebyr, når en handel er gået igennem med et stjålet dankort.
39.111 kr. det ene døgn, 60.000 kr. det næste.
Så store beløb forsøger svindlere med stjålne dankort at købe løbesko, cykelshorts og pulsure for hos internetbutikken Løbeshop.dk.
Langt de fleste fanger firmaet selv, men enkelte handler slipper igennem systemet. Ud over at miste selve varerne, koster det hver gang et gebyr på 250 kr. til Nets, virksomheden bag dankortet.
»Vi synes principielt, at det er forkert, at vi skal betale. Det burde være Nets, der har ansvaret for sikkerheden ved at handle med dankort på nettet,« siger Jonas Mørkøre Andersen, produktmanager i Løbeshop.dk
Han fortæller, at dankortsvindlen har været ekstra høj her i perioden op til jul, hvor svindlen hver dag har ligget på titusindvis af kroner.
Hos Nets forstår man frustrationen hos internetbutikkerne, men kommunikationschef Søren Winge siger:
»Vi forstår godt, at forretninger, som i forvejen har lidt et tab, er kede af at skulle dække omkostninger til indsigelsesprocessen, men de dækker kun en del af de samlede omkostninger, der er ved håndteringen af en indsigelse mod en betaling. Derudover skal man huske på, at det samtidig er en del af forretningsmodellen for nethandel, at forbrugerne kan gøre indsigelse, så de er trygge ved at handle på nettet.«
Søren Winge tilføjer desuden, at dankortmisbruget på nettet kun udgør 0,04 pct. af den samlede danske omsætning på nettet med dankort.
Det er ikke kun Nets, som Løbeshop.dk er utilfreds med, når det kommer til håndtering af dankort-svindelsager.
Jonas Mørkøre Andersen skønner, at det kun er omkring en fjerdedel af de ulovligt betalte pakker, som butikken får tilbage. Han opfordrer derfor Post Danmark til at være mere grundig, når postselskabet udleverer pakker, så pakkerne ikke bliver udleveret til falske identiteter.
Til det svarer Morten O. Nielsen, kommunikationschef i Post Danmark:
»Kriminalitet, hvor nogen stjæler kreditkort, sygesikringsbeviser og telefoner, er meget alvorligt, og det rammer såvel os som vores kunder. Derfor samarbejder vi tæt med politiet, og vi håber, der sættes hårdt ind over for den slags. Men selve efterforskningen er en opgave for myndighederne, hvor vi naturligvis som virksomhed bidrager med alt, vi kan. Desværre har vi - som alle andre virksomheder - meget svært ved at gardere os mod kriminalitet.«
Løbeshop.dk føler heller ikke, at politiet tager svindlen på nettet alvorligt.
»Vi har henvendt os adskillige gange til forskellige politikredse. Bl.a. har der været en del svindelsager i Kolding, hvor vi har kontaktet Sydøstjyllands Politi, men der er ikke sket noget på baggrund af vores henvendelser,« siger Jonas Mørkøre Andersen.
Kommunikationschef Ulla Kaspersen fra Sydøstjyllands Politi oplyser, at hun ikke kan finde noget om sagen i systemet, og at hun derfor ikke kan kommentere den.