Erhverv

Danske rederier sender skibe til farlig ophugning

Fra 2009 til 2013 har danske rederier og selskaber sendt 18 skibe til ophugning under berygtede forhold.

Artiklens øverste billede
Et skib er hevet på stranden og der gøres klar til endnu en ophugning på stranden i Alang, Indien.

11 danske rederier og selskaber har sendt 18 skibe til ophugning på de berygtede strande i Indien, Pakistan og Bangladesh mellem 2009 og 2013.

Det fremgår af netsiden offthebeach.org, der holder øje med, hvilke skibe der sendes til ophugning.

Ifølge den Bruxelles-baserede ngo-organisationen Shipbreaking Platform er Alang i Indien berygtet for de forhold, som de arbejdere, der hugger skibene op til en timeløn på 2,50 kroner i timen, arbejder og lever under.

Der er katastrofal mangel på sikkerhed, hvilket ifølge organisationen har kostet 480 arbejdere livet siden 1983, mens tusindvis er blevet invalideret af arbejdsskader og sygdomme efter arbejdet med farlige giftstoffer fra skibene.

Indiske arbejdere i gang med at hugge et skib op i Alang, Indien.

Men skibsredere også i Danmark, kan have en økonomisk interesse i at sælge deres skibe til billig ophugning i Indien.

Johan Wedell-Wedellsborg ses her i forbindelse med prins Joachim og prinsesse Maries søn, prins Henrik, blev døbt i Møgeltønder Kirke i 2009. Ved hans side ses baronesse Rebecca Wedell-Wedellsborg og Caroline Fleming (th).

Fra 2011 til 2013 har de to rederier sendt fire udtjente skibe til ophugning på den berygtede strand Alang i Indien, hvor lavt betalte arbejdere med de bare hænder fjerner giftige materialer, inden skibene skæres i småstykker.

Tre af skibene - Naesborg, Aalborg og Marienborg - er fra rederiet Dannebrog, det fjerde, Nord Scan Mumbai, er fra rederiet Nordana, der indtil 2014 hed Nordana Line A/S.

Ifølge de gældende regler er det lovligt at sende skibe til ophugning på de indiske strande, medmindre skibene sejler under dansk flag.

Siden 2006 har det ifølge Miljøministeriet været forbudt at sejle skibe under dansk flag til ophugning i Indien. Ikke alle skibe, som de danske rederier ejer, sejler under dansk flag.

Ifølge Søfartsstyrelsens skibsregister, der registrerer skibe under dansk flag, står fragtskibet Aalborg til at være slettet fra registret i februar 2007 - året efter, at det blev forbudt at sende dansk-flagede skibe til ophugning i Indien.

Det har ikke været muligt at træffe baron Johan Wedell-Wedellsborg for en kommentar.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.