A Hereford Beefstouw og Mash løber stærkt i udlandet - genovervejer planer i Danmark
Velhængte bøffer til fyrstepriser har givet danske bøfkæder vokseværk i udlandet.
Det er ikke kun danskerne, som sætter pris på et velhængt og veltilberedt stykke kød, og det får nu flere danske bøfhuse til at satse stort i udlandet.
Restaurantkæden Mash åbner til august en restaurant i den tyske by Hamburg, og A Hereford Beefstouw har så megen medvind i Australien og Sverige, at der skal flere restauranter til.
Du kan få en god bøf mange steder, men hos os er ambitionen, at den skal være god hver gang.
Begge kæder melder om stigende interesse for luksuskød med et dansk tvist. Den slags kød, som flyves ind fra nøje udvalgte kødfarme i Australien, Uruguay og Nebraska, og ikke just serveres til SU-venlige priser.
»Du kan få en god bøf mange steder, men hos os er ambitionen, at den skal være god hver gang. Og det er svært med kød, fordi alle køer er forskellige. Den udvælgelse, der ligger bag kødet, er nøglen til vores succes,« siger Jesper Boelskifte.
Han er direktør i Copenhagen Concepts, som udover Mash-kæden driver restauranterne Le Sommelier og Umami. Selskabet har Martin Lemvig, Peter Trauboth, Stig Bergstrøm, Mikkel Glahn, Erik Gemal og den franske stjernekok Francis Cardenau i ejerkredsen.
Den britiske avis The Telegraph skrev i fjor, at Mash har »sat ild til Londons steakhouse-scene,« og den danske bøfkæde tog desuden prisen som den engelske hovedstads bedste restaurant ved ”London Lifestyle Awards.”
Herhjemme har Mash restauranter i København, Københavns Lufthavn, Aarhus og Charlottenlund, og til august skal så også tyskerne sætte tænderne i kædens luksusbøffer.
Den nye restaurant i Hamburg er en stor satsning, ifølge Jesper Boelskifte, men også en satsning med potentiale.
»Vi har brugt to år på at undersøge det tyske marked og fundet en fantastisk placering på Grosser Elbstrasse. Og jeg er overbevist om, at Hamburg ikke bliver den eneste tyske by, vi åbner i,« siger han og tilføjer, udlandsplanerne rækker udover Tyskland.
»Vi har fokus på mange øvrige markeder, og jeg er allerede nu i forhandlinger om projekter, der skal realiseres i 2016 og 2017. Vi vil f.eks. meget gerne til Sverige, hvis muligheden byder sig,« siger Jesper Boelskifte.
Hos konkurrenten A Hereford Beefstouw, der har 11 restauranter herhjemme og én i Australien, Sverige og Grønland, pønser man også på at klippe røde snore i 2015.
De danske restauratører har indset, at det ikke kun handler om at servere god mad, men også skabe en sund forretning.
Salget i kædens australske restaurant, der ligger i havnebyen Adelaide, steg sidste år med 27 pct., hvilket har sendt direktør Lars Damgaard på jagt efter lokaler i storbyen Melbourne, og han ser også muligheder for vokseværk i andre lande.
Den internationale fremgang, som både Mash og A Hereford Beefstouw oplever, er en del af en større succeshistorie, som i disse år kan skrives om dansk gastronomi, lyder det fra brancheforeningen Danmarks Restauranter og Caféer.
Her påpeger formand Jacob Niebuhr, at mange danske restauratører ikke længere kun er dygtige til at lave mad, men også har fået styr på økonomien.
»De har indset, at det ikke kun handler om at servere god mad, men også skabe en sund forretning. De er blevet dygtigere erhvervsfolk,« siger Jacob Niebuhr, som er overbevist om, at endnu flere danske restauranter kan begå sig i udlandet.
»Hvis der fortsat er fokus på at have et højt uddannelsesniveau i branchen, så vi ikke kun har kokke, der kan lave mad, men også drive en forretning, ser jeg et kæmpestort potentiale. Men det kræver, at der er balance i tingene.«
Selvom Mash og A Hereford Beefstouw begge vil åbne restauranter i udlandet i 2015, har de to konkurrerende bøfkæder forskellige planer herhjemme.
Ejergruppen bag Mash havde egentlig droppet ideen om at åbne flere restauranter i Danmark, men har nu skiftet mening. Anderledes lyder det fra A Hereford Beefstouw:
»Vi er allerede godt dækket ind på det danske marked, men vi hilser den øgede konkurrence fra Mash velkommen. Det er kun med til at holde os på dupperne, og som markedet ser ud nu, vil jeg mene, at der er plads til alle,« siger direktør Lars Damgaard.
A Hereford Beefstouw har hovedkontor ved Herning, hvor kæden også åbnede sin første restaurant i 1971. Mash slog dørene op til sin første restaurant i 2009 på Bredgade i København.