Erhverv

Shitstorm tvinger Bilka til at ændre præmier

Tilknytningen til forlystelsesparken Seaworld har skabt stor utilfredshed på Bilkas Facebook-side.

Artiklens øverste billede
Bilka er i unåde efter en børnekonkurrence.

Varehuskæden Bilka er blevet sendt ud i et stormvejr. Et ”shitstorm”-vejr.

En børnekonkurrence i samarbejde med Animal Planet har sat liv i varehuskædens Facebook-side, hvor det vrimler det med kommentarer fra utilfredse og vrede besøgende

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

 

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Præmien i børnekonkurrencen inkluderede en rejse til den kritiserede forlystelsespark Seaworld i USA, og utilfredsheden med Bilkas tilknytning til Seaworld er så stor, at Bilka nu har givet konkurrencevinderne mulighed for at ændre præmien.

I stedet for en tur til Seaworld kan vinderen af konkurrencen få en guidet tour i Everglades National Park, såfremt SeaWorld ikke appellerer til vinderen.

»På baggrund af den udloddede præmie har vi modtaget kritik af Seaworld. Det har vi selvfølgelig lyttet til,« skriver Bilka på sin Facebook-side.

Det har ikke været muligt at komme i kontakt med varehuskæden.

De vrede indlæg mod Seaworld kommer i kølvandet på den prisbelønnede film Blackfish, som viste dyrenes forhold i forlystelsesparken.

Hetzen mod Bilka er blot et af mange "kundeangreb" på store danske virksomheder i det seneste år. Teleselskabet 3, restaurantkæden Jensen's Bøfhus, magasinet Cover og Københavns Zoo er blot nogle af de ramte. 

Ifølge marketingsbureauet Atak, der specialiserer sig i online markedsføring og beskyttelse af omdømme på nettet, kan "shitstorms" få alvorlige konsekvenser.

»Der er ingen tvivl om, at det betyder et sikkert fald i omsætningen. Det er lig med ren og skær kundedykning,« lyder det fra William Atak, ejer af Atak, i et tidligere interviewet med Finans.dk i forbindelse med kritikken mod amerikanske Starbucks.

Ud over utilfredse kunder bliver Bilkas kampagne også kritiseret fra anden side.

Hos Anima, der er Danmarks aktive forening for dyrs rettigheder, opfordrer man på sin hjemmeside ”dyrevenner” til underskriftsindsamling mod Bilka-kampagnen.

Ifølge foreningen udloddes Seaworld-billetter nemlig fortsat, og Dansk Supermarked reklamerer stadigvæk for Seaworld på både tv og tryk.

»Det er hyklerisk og under al kritik, at Dansk Supermarked fortsat reklamerer for SeaWorld og udlodder billetten. Hvis man ønsker at lære børn noget om havets dyr, så kan man udlodde en billet til at se dyrene på havet. Det er bogstaveligt talt en langt større oplevelse for alle parter,« siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

Bilka hører til under Dansk Supermarked, som hver dag forsyner 1,4 mio. kunder.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.