Krigsveteranen Kristian har gjort grejglade soldater til en levevej
En udstationering i Kosovo gav Kristian Juel Rasmussen en god idé.
Man skal aldrig gå ned på udstyret – heller ikke i krige og konflikter.
Det lærte Kristian Juel Rasmussen hurtigt, da han i 2008 var udsendt med kamptropperne i Kosovo. Tusindvis af kroner brugte han og hans medsoldater på udstyr og grej købt via engelske og amerikanske hjemmesider, og her spottede den unge soldat en god forretningsidé.
Fire måneder efter han var vendt hjem fra Kosovo, åbnede han og folkeskolekammeraten Casper Pedersen GrejFreak.dk, der netop er flyttet i nye og større lokaler, og kommer til at præstere et tocifret millionbeløb i omsætning i dette år.
Nogle gange går der også lidt løjer i den, når man skal udsendes, men man vil jo også gerne have det rigtige udstyr med
Ifølge Kristian Juel Rasmussen køber Forsvaret samme udrustning og udstyr til alle, men fordi soldater er bygget forskelligt og har forskellige præferencer, tyr mange til egen lomme for at supplere deres grej med eget. Deraf kom idéen til at sælge militære rygsække, kampveste, pistolhylstre m.m.
»Jeg brugte selv 30.000 kr. på eget udstyr, da jeg var udsendt. Det er lidt vildt. Nogle gange går der også lidt løjer i den, når man skal udsendes, men man vil jo også gerne have det rigtige udstyr med. Og ingen solgte det i Danmark, da jeg købte mit,« siger Kristian Juel Rasmussen.
Han er 28 år gammel, aarhusianer og har foruden sin udsendelse til Kosovo gjort tjeneste i Afghanistan som overkonstabel ved Jydske Dragonregiment.
Nu er soldaterstøvlerne lagt på hylden til fordel for et liv som selvstændig erhvervsdrivende, dog først på fuld tid efter sommer, når han har færdiggjort sin ingeniøruddannelse.
Oprindeligt var formålet med GrejFreak.dk at dække professionelle soldaters behov for den nyeste og bedste udrustning på markedet. Det har siden udviklet sig gevaldigt, således at GrejFreak.dk i dag også fører et outdoor-sortiment med telte, soveposer, beklædning, kogesæt, lygter og andre ting til udelivsfolket.
Dermed har GrejFreak.dk kastet sig ud på et konkurrencepræget marked domineret af Spejder Sport, der er Danmarks største udbyder af tøj og udstyr til fritidsliv, og sidste år løftede både omsætning og bundlinje.
Når min far skulle løbe en tur, brugte han hverken specielle løbebukser- eller sko
Også andre store firmaer som Eventyrsport og Fritidsland kæmper med om kundernes gunst.
John Lange er adm. direktør i Spejder Sport og mener, at markedet for fritidstøj- og udstyr generelt oplever vækst i disse år:
»Danskerne er mere grejfikserede end tidligere, og de er mere aktive – selv i en høj alder. Vi ser en tendens til, at udstyr betyder mere. Når min far skulle løbe en tur, brugte han hverken specielle løbebukser- eller sko. Det har ændret sig. Outdoor er på mange måder blevet mode,« siger John Lange.
Markedet for fritidstøj- og udstyr vil fortsætte sin fremgang, mener han.
»Men der er mange om buddet, og derfor skal man kunne differentiere sig fra rivalerne. Ellers får man det svært,« siger John Lange.
Hos GrejFreak.dk er man ikke bekymret for den hårde konkurrence. Kristian Juel Rasmussen og Casper Pedersen er ved at udvide sortimentet til også jagt- og fiskeriudstyr, og de arbejder på at færdiggøre et fysisk showroom i firmaets nye lokaler i Viby uden for Aarhus.
»GrejFreak.dk begyndte som et hobbyprojekt i Caspers (Casper Pedersens, red.) forældres garage, men er blevet til meget mere. Vi er sågar begyndt at sælge direkte til Forsvaret, der bl.a. har købt granatbælter af os, og også politiet, der sidste år indkøbte over 100 udstyrstasker til deres patruljevogne,« siger Kristian Juel Rasmussen.