Erhverv

Otte virksomheder ryger hver dag i mediernes fedtefad

Hver 24. artikel på landets otte største nyhedsmedier omtaler en virksomhed negativt - og det har konsekvenser.

Artiklens øverste billede
William Atak står bag Safe On Net, der beskytter virksomheder mod dårlig omtale.

Dårlig omtale er ikke bedre end ingen omtale - hverken for politikere eller virksomheder.

Sådan bør man fremover omformulere den danske rejsekonges Simon Spies' berømte vending. Forleden viste en analyse af 30.000 indslag i Radioavisen gennem 20 år, at negativ omtale - ikke overraskende vil nogen mene - koster politikerne point.

Sådan er det også i erhvervslivet - og det gør ondt på virksomhederne.

I gennemsnit bliver over otte virksomheder hver dag hevet igennem mediemøllen med negativ omtale. Det viser en ny analyse foretaget af Safe On Net, der sikrer virksomheder mod dårlig omtale på nettet.

Ifølge Safe On Nets direktør, William Atak, der er ekspert i online markedsføring, er dårlig omtale ensbetydende med kundedykning og et fald i omsætningen.

»Negativ omtale spænder hver dag ben for både nystartede og veletablerede virksomheder, og den dårlige omtale spiller derfor en afgørende rolle i virksomheders vækstmuligheder,« siger William Atak.

Analysen har løbet over 50 dage og viser, at der på otte af landets største nyhedsmedier - som eksempelvis bt.dk, ekstrabladet.dk, politiken.dk, jyllands-posten.dk, dr.dk og nyhederne.tv2.dk - i gennemsnit publiceres 481 artikler dagligt. Her fremstiller hver 24. artikel en virksomhed negativt.

En af de virksomheder, der er blevet ramt af negativ omtale, er teleselskabet 3. Fejlagtige artikler i flere danske medier om selskabets manglende skattebetaling i Danmark har kostet dyrt.

I første kvartal mistede 3 ekstraordinært mellem 20-30.000 kunder delvist på grund af skattesagen.

»Det er en sag, der bliver ved med at hænge,« siger Rikke Juul Hansen, kommunikationschef hos 3.

Hun giver eksemplet med folketingskandidat Pernille Schnoor (S), der i et debatindlæg i Frederiksborg Amts Avis for en uge siden nævnte 3 i sin beklagelse over danske virksomheders brug af skattely.

»Selvom vi har forklaret os og taget fat i de medier, der var længst fremme i skoene, og de har beklaget deres dækning af sagen, så er der stadig mange danskere, der ikke har hørt den rigtige sammenhæng,« siger Rikke Juul Hansen.

Safe On Net har vurderet, at den dårlige omtale har kostet 3 op mod tre mio. kr., men det tal vil Rikke Juul Hansen ikke bekræfte.

I analysen fra Safe On Net fremgår det, at det er flyselskaberne, der oftest er en tur i den negative mediemølle.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.