Mash spiller med bøfferne i Tyskland efter stor satsning
Restaurantkæden Mash melder alt booket i sin nye tyske satsning. Også andre danske kæder løber stærkt i udlandet.
Den danske bøfkæde Mash har taget hul på sin storstilede satsning i Tyskland med et brag og er klar til at fyre endnu mere op under gasgrillen.
For to uger siden slog Mash dørene op til sin nye restaurant på Grosser Elbstrasse i Hamborg, og den har været fuldt booket lige siden. Til åbningsreceptionen mødte 1.000 gæster op, og omsætningen i restauranten har været højere end budgetteret, lyder det fra Jesper Boelskifte.
Han er direktør i Copenhagen Concepts, der udover Mash-kæden driver restauranterne Le Sommelier og Umami.
»Det tegner til at blive et fantastisk eventyr, og med en veletableret succes – det gør vi godt kalde den allerede nu – er vi klar til at trykke speederen i bund. Vi har ambitioner om mere i Hamborg, men også i andre tyske storbyer,« siger Jesper Boelskifte.
Restaurantåbningen i Hamborg er således en brik i en større tysk satsning fra den danske bøfkæde, der åbnede sin første restaurant i 2009 på Bredgade i København. Siden er fulgt restauranter i Københavns Lufthavn, Aarhus, Charlottenlund, London, på Rungsted Havn og snart på toppen af det nye Tivoli-hotel.
»Der kan uden problemer ligge 20 Mash-restauranter i Tyskland, men antallet er ikke afgørende for os. Og vores drøm om at vokse må ikke kompromittere vores eksisterende restauranter.«
Jesper Boelskifte kalder Hamborg for »porten til Tyskland,« et stærkt marked med såvel god størrelse, økonomi og købekraft. Samtidig ser han Tyskland som gastronomisk uopdyrket.
»Der er mange fantastiske restauranter i Tyskland, men de er ikke i samme liga som f.eks. herhjemme. Når de når dertil, vil vi gerne ride med på bølgen. Der kan uden problemer ligge 20 Mash-restauranter i Tyskland, men antallet er ikke afgørende for os. Og vores drøm om at vokse må ikke kompromittere vores eksisterende restauranter,« understreger Jesper Boelskifte.
Fokus er heller ikke alene på Tyskland. Mash har lignende succes i London, hvor man i fjor tog prisen som den engelske hovedstads bedste restaurant ved ”London Lifestyle Awards” – og igen i år er nomineret. I to år har Jesper Boelskifte forsøgt at finde lokaler til endnu en London-restaurant. Det har vist sig svært.
»Boligpriserne i London er balstyriske, og det samme gælder for erhvervslejemål. Vi har endnu ikke fundet den rette lokalitet, der lever op til vores krav, og som samtidig er til at betale, men vi arbejder på det,« siger direktøren, der også har blikket rettet mod andre europæiske lande, herunder Sverige.
Mash er ikke den eneste danske restaurantkæde med vokseværk i udlandet. Konkurrenten A Hereford Beefstouw har stor succes med sin restaurant i Adelaide, Australien, og adm. direktør Lars Damgaard sagde tidligere på året til Finans, at der muligvis skal investeres yderligere down under.
Restaurantkæder som Sticks'n'Sushi, Cofoco og Madklubben har ligeledes travlt med at brede sig. Copenhagen Concepts vil ikke afvise, at der også skal nye Le Sommelier- og Umami-restauranter til.
Nøgletal, Copenhagen Concepts (i 1.000 kr.) |
2014 |
2013 |
2012 |
Nettoomsætning |
194.910 |
178.596 |
140.135 |
Årets resultat |
3.772 |
1.415 |
2.045 |
Egenkapital |
19.594 |
15.100 |
13.839 |