Erhverv

Bøfkonge: Jeg er først og fremmest manden på gulvet

Selvom han er øverste chef for 600 medarbejdere, arbejder Jesper Boelskifte gerne på gulvet i restauranten blandt de andre tjenere, sommelierer osv.

Artiklens øverste billede
Den 23. oktober åbner Mash sin ottende restaurant i toppen af den nye del af Tivoli Hotel. Her kommer adm. direktør Jesper Boelskifte til at være meget i begyndelsen, som han er i alle de nye restauranter, virksomheden åbner.

Går du ind på en af steakrestauranten Mashs syv restauranter, er det ikke usandsynligt, at det er adm. direktør og medstifter Jesper Boelskifte, der viser dig hen til bordet, tager mod din vinbestilling eller tørrer bordet af efter dig. Især ikke hvis du besøger en af de nyåbnede restauranter.

Jesper Boelskifte bruger nemlig en meget stor del af sin tid på gulvet i restauranterne. I øjeblikket, hvor Mash åbner mange nye restauranter, er han på gulvet hver dag, mens det i andre perioder kun bliver til nogle gange om ugen.

»Det er en stor del af den ledelsesstruktur, vi har i koncernen, at vi er meget tilgængelige på gulvet. Vi skal sikre, at alt ned i de helt små detaljer, såsom hvordan medarbejderne gebærder sig, og hvilke fraser de bruger, er på plads. Det er meget vigtigt for os, at vi får vores dna med i alle nye enheder,« siger Jesper Boelskifte.

Skal man kunne tage op til 600 kr. for en bøf, kræver det nemlig, at man kan noget lidt andet end konkurrenterne.

»Dna’en er det, der adskiller os fra så mange andre, og det er altid vigtigt, at man differentierer sig fra konkurrenterne, så man har en stil og profil, som er genkendelig.«

Jesper Boelskifte (i midten), adm. direktør i Copenhagen Concepts, ved åbningen af den nye Mash-restaurant i Hamborg i september.

Mash har i dag to restauranter uden for Danmarks grænser – en i Hamborg i Tyskland og en den engelske hovedstad London. Især her mener Jesper Boelskifte, det er vigtigt, at han er til stede for at sørge for, at atmosfæren og arbejdskulturen fra den første restaurant i Bredgade i København, der åbnede i 2009, følger med.

»Når tjenerne ser mig rydde et borde af, er det også et stærkt signal. Når den adm. direktør kan tørre et bord af, kan en hvilken som helst tjener, som måske føler sig lidt for fin til det, også. Det er eksemplets stærke kraft.«

I og med at Jesper Boelskifte tilbringer meget tid i restauranterne, er det mest andre, der tager sig af det administrative. Dermed er opgavefordelingen noget anderledes, end den er i mange andre virksomheder, og det mener han, at andre kan lære af.

»Jeg er sommelier, og det ligger stadig dybt i mig. I dag er jeg også forretningsmand, men jeg er først og fremmest manden på gulvet. Det er vigtigt for os at huske, at det er kernen i vores forretning. Det er det, vi lever af og skaber vores succes ud fra,« siger Jesper Boelskifte.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.