Washa-drengene er klar til at gå i krig med udlandet
London er det næste mål for iværksætterne bag Washa, der har fået nye investorer - og slår rekorder.
Forestil dig tre unge gutter i en trang lejlighed med en vaskemaskine for fulde omdrejninger, snavsede skjorter, sure sokker og fyldte tørrestativer overalt.
Det lyder som indledningen på en dårlig idé – eller en dårlig vittighed – men er i stedet blevet til en millionforretning for Jannick Christensen, Karim Ben M’Barek og Max Børglum Stripp, der nu gør klar til at indtage London med deres vasketøjsservice.
For under to år siden grundlagde de onlineforretningen Washa, der afhenter og leverer vaske- og rensetøj til døren inden for 48 timer, og som siden lanceringen har fået vaskerigiganten Berendsen og senest tre prominente investorer med i ejerkredsen.
I denne måned rammer Washa 2.500 ordrer til en gennemsnitlig værdi af 389 kr. (to fyldte vaskeposer), og den trange lejlighed er for længst skiftet ud med store lokaler i Kastrup – og en del flere vaskemaskiner.
»Vi slår rekord hver måned. Nu kan vi leve af det, vi laver. Ambitionen er at komme ud til de fem største byer herhjemme, og så skal vi rejse flere penge, så vi kan åbne i et andet land. London er vores næste mål,« siger direktør Karim Ben M’Barek.
Indtil videre har Washa kun travlt med at ordne vasketøj i Storkøbenhavn, men en nylig investering på 1,5 mio. kr. fra Just-Eat-stifter Jesper Buch, it-iværksætter Tommy Ahlers og Hummel-stifter Christian Stadil har givet rum til at tænke stort.
Der er investeret store beløb i nye it-systemer, som kan automatisere processen fra bestilling til afhentning og levering, og Washa har allerede følere ude til London.
»London er en kæmpestor by, hvor rens af vasketøj er meget normalt at outsource. Mange mennesker i London får vasket og strøget deres skjorter, og selvom der er konkurrenter, som tilbyder lidt af det samme som os, har de ikke været i gang lige så længe,« siger Karim Ben M’Barek, der regner med, at Washa er i gang i London til næste år.
Drømmen er at gøre Washa til »den mest ultimative service inden for rens og vask nogensinde,« siger direktøren med en entusiasme, som kun en fuldblodsiværksætter med urokkelig tro på sit produkt kan mønstre.
»Vi tager et land ad gangen, og så må vi se, hvor langt vi når. Der er ingen grænser for, hvor vi vil hen. Kan vi erobre verden, så gør vi det.«