Erhverv

Lars Larsen vil angribe verden med næsten ukendt møbelkæde

Møbelkoncernen IDdesign er klar til at rulle flere danske designbutikker ud i Europa. Kæden med 20 butikker i Mellemøsten og Ungarn har nemlig høj fart i salget.

Den danske møbelvirksomhed IDdesign driver en udenlandske franchisekæde med nu 20 butikker, som brand- og franchisedirektør Piet Klein er chef for. Foto: Kennetg Lysbjerg Koustrup

Dynekøbmand Lars Larsen skruer op for antallet af butikker i udlandet. Han er allerede med Jysk-koncernen nummer to målt på forretninger uden for de danske grænser. Nu sætter en af hans møbelvirksomheder fart i etableringen af endnu flere udenlandske butikker.

Lars Larsen Group overtog i 2013 selskabet IDdesign, der driver de danske møbelkæder Ilva og IdeMøbler.

IDdesign
  • Driver kæderne Ide-Møbler, Ilva og IDdesign, der tilsammen har 71 møbelhuse i ind- og udland.
  • Blev i 2013 overtaget af Lars Larsen Group.
  • 1.000 medarbejdere og en omsætning på ca. 1,7 mia. kr.

Med i selskabet er også en lille - og her i landet stort set ukendt butikskæde - under navnet IDdesign. Den består af 19 butikker i Mellemøsten og en i Ungarn, som alle drives af lokale partnere gennem franchise-aftaler.

Kæden er klar til at udvide, og søgelyset er i første omgang rettet mod en række markeder i Europa.

»Vi forventer om kort tid åbninger i Tjekkiet eller Slovakiet, og er samtidig langt inde i forhandlinger med mulige partnere andre steder. Målet er, at vi i hvert fald kan udvide med en håndfuld butikker årligt - om ikke flere,« siger kædedirektør Piet Klein, IDdesign.

Franchisekæden har eksisteret i 20 år og blev etableret ved, at en forretningsmand fra Dubai efter et besøg i et dansk Ilva-møbelhus ville sælge danske møbler på hjemmebanen. Det blev startskuddet til kæden, der siden har bredt sig til også bl.a. Libanon, Qatar, Kuwait og andre placeringer i den mellemøstlige region. Siden er Ungarn også kommet til, da en lokal møbelhandler var klar til at åbne en dansk butik der.

Efter Lars Larsens overtagelse af det danske møbelselskab er der lagt en ny strategi, så hele konceptet for franchisekæden er forberedt til, at mange flere butikker let kan komme på.

»Vi er der, hvor vi kan trykke på knappen og sætte fart i at få større skala. Hele baglandet er på plads. Og vi har strammet konceptet yderligere, så butikkerne i kæden er blevet mere ensrettet og fremstår stærkere. Konceptet virker. Væksten i kædens samlede salg var på 20 pct. i fjor, og i det igangværende år ligger vi på 22 pct.,« siger Piet Klein, der selv tidligere var ansat i Jysk-koncernen.

IDdesign har den seneste uge haft husmesse i Sabro uden for Aarhus, hvor selskabet har hovedsæde. Indkøbere fra de 20 butikker i franchisekæden har på salgsmessen disponeret til det kommende år.

Danske møbelleverandører, som er del af kædens sortiment, har budt sig til med produkter. Hovedvægten i kædens sortiment ligger i det skandinaviske design, men samtidig er der også vægt på tilpasning til de lokale markeder. Så i messehallen er der også vist møbler med masser af guld, glimmer og andet frem, da den type sælger godt i Mellemøsten.

Koncernen
Ud over Jysk-koncernen, der omsætter for 22 mia. kr. og har butikker i 41 lande, består Lars Larsen Group af følgende selskaber som dynekøbmanden ejer:
  • IDdesign med Ilva og Ide-Møbler (møbelkæder).
  • Actona (møbelproducent)
  • Bolia.com (møbler).
  • Interstil (møbler).
  • Sengespecialisten (butikskæde).
  • Scancom (havemøbler).
  • Letz Sushi (restaurantkæde).
  • Himmerland Golf og Spa Resort (golf- og feriecenter).
  • By Design (amerikansk møbelkæde).
  • Backtee (golftøj).
  • Eovondo (virksomhed inden for reklamekoncepter).
  • Interior Direct (møbelleverandør til bl.a. hoteller).
  • Garia (golfbiler).
  • Ferdinand (hotel og restaurant i Aarhus).

Lars Larsen står bag en række andre selskaber ud over Jysk og IDdesign. En af dem er møbelvirksomheden Bolia, der har egne butikker i en række lande – bl.a. Tyskland. Lars Larsen har også tidligere udtrykt ambitioner om, at han gerne vil trække den danske Ilva-kæde til udlandet. Det spiller ind på planerne for franchisekæden.

»Hvis Ilva en dag vælger at gå ind i Tyskland, er det måske ikke så oplagt for os at være der. Så vi spejder i forskellige retninger i Europa, og har samtidig også interesse for andre del af verden. Eksempelvis skal vi om kort tid mødes med folk fra Korea. Men uanset hvad der sker, ligger det fast, at denne franchisekæde vil vokse – og sikkert hurtigt,« vurderer Piet Klein.

Det seneste år har i øvrigt været økonomisk hårdt for virksomheden IDdesign, der på to år har fået tilført 250 mio. kr. i ny kapital. Ilva og IdeMøbler blev nemlig i fjor ramt af store udfordringer med it- og lagerproblemer. Det kostede i 2014/15 et driftsunderskud på hele 153 mio. kr.

På samme tid har franchisekæden haft en stabil indtjening og sikret overskud til virksomheden – uden at ledelsen vil præcisere tal for dens tre kæder, to danske og én udenlandsk.

En ny opgørelse fra Retail Institute Scandinavia viser, at i 2015 åbnede danske detailkæder samlet næsten 600 nye butikker i udlandet - en stigning på mere end 5 pct. Der er nu 10.507 forretninger med danske ejere uden for Danmarks grænser, og det er rekord.

På listen over danske butikker i udlandet ligger modevirksomheden Bestseller i top, mens Jysk med 2.343 butikker i 41 lande er nummer to. I alt har 80 danske kæder egne forretninger uden for Danmark.

De største

De største danske kæder med butikker i udlandet - antal i 2015:

  • Bestseller: 2.725
  • JysK: 2.202
  • Ecco: 1.195
  • Netto: 871
  • Bang & Olufsen: 471
  • Zebra (m. Tiger-kæden): 450
  • Pandora: 411
  • Függer: 292
  • Synoptik: 261
  • BoConcept: 255

Kilde: Retail Institute Scandinavia, 2016.

Ifølge Retail Institute Scandinavia er det oplagt, at danske butikskæder også søger mod udlandet, fordi det er svært at leve af hjemmemarkedet alene.

»Selvfølgelig er der selskaber, som har haft fiaskoer ude i verden - måske som et resultat af storhedsvanvid. Men der er flere og flere eksempler på succes, hvor selskaberne kommer med et stærkt koncept, som tilpasses kulturer og forbrugervaner på de lokale markeder,« mener adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia.

Læs også
Top job