Erhverv

Facebooks nyskabte drone har været på sin første flyvetur

Facebooks soldrevne drone, som skal give internet til områder uden internetadgang, har været på sin jomfrurejse.

Artiklens øverste billede
Nu har Facebook-stifter, Mark Zuckerberg, haft sin drone Aquila, som skal give internet til beboere uden netadgang, ude på den allerførste tur. Foto: PR

Facebook har sendt sin kæmpe drone i luften for første gang. Den skal sende internet ned til mennesker, som lever i områder afskåret fra internetadgang, og dens brændstof er solenergi.

»Efter to år med ingeniørarbejde er jeg stolt af at kunne annoncere Aquilas succesfulde, første flyvning  - det soldrevne fly, som vi har designet til at stråle internet til fjerne dele af verden,« skriver Facebook-stifter, Mark Zuckerberg, i en statusopdatering på Facebook.

D. 28. juni var dagen, hvor dronen, som er døbt Aquila, lettede fra den amerikanske by Yuma i Arizona, og nu løfter Facebook sløret for turen ved bl.a. at vise en videoptagelse fra jomfrurejsen.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

»Vores originale mission var at flyve Aquila i 30 minutter, men det gik så godt, at vi besluttede os for at holde flyet i luften i 96 minutter,« skriver Mark Zuckerberg i en beskrivelse af dronen og den første flyvning.

Det er dog meningen, at dronen skal kunne flyve i meget længere tid ad gangen. Ifølge Mark Zuckerberg er målet at have en hel flåde af droner til at flyve rundt i flere måneder i en højde på 60.000 fod - svarende til ca. 20 kilometers højde.

Der er noget vej igen, før det lykkes. Mark Zuckerberg afslørede nogle af de mange udfordringer, der er. Aquila-dronen har et vingefang, som er bredere end en Boeing 737 (almindeligt fly, som eksempelvis Norwegian og Ryanair flyver med, red.), men den skal samtidig veje så lidt som muligt. Lige nu vejer dronen under 1.000 pund (454 kg, red.) -  nogenlunde det samme som et flygel, fortæller Mark Zuckerberg, men den skal være lettere endnu.

En anden udfordring, som ingeniørerne arbejder med, er at have nok strøm til at holde dronen flyvende om natten. Den solenergi, som Aquila opsnapper i løbet af dagen, skal også holde propellerne og alle de øvrige elektroniske elementer kørende, når solen går ned.

Derudover skal Aquila også være mere selvstændig. Lige nu er teknologien afhængig af et helt hold af ingeniører, teknikere og piloter, der styrer, vedligeholder og overvåger dronen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.