Erhverv

Volkswagen indfører partikelfilter på benzinbiler

Det skulle ifølge bilproducenten nedsætte udledningen af sodpartikler med op mod 90 pct.

Artiklens øverste billede
Den nye Tiguan-model bliver blandt de første benzinmodeller, der får partikelfiltre for at reducere udslippet af sodpartikler. Det vil ske fra juni 2017. Foto: Volkswagen

Den tyske Volkswagen-koncern vil fra 2017 gradvist indføre brugen af partikelfilter på sine benzinmodeller med direkte indsprøjtning. Dermed mener bilkoncernen, at udledningen af sodpartikler kan reduceres med op mod 90 pct.

Partilfiltrene skal med tiden være standard på alle benzinbiler af typerne TSI og TFSI.

Volkswagen Group oplyser i en pressemeddelelse, at partilkelfiltrene indføres fra juni 2017. I første omgang gælder det 1,4 liter TSI-motorerne i den nye Volkswagen Tiguan og 2,0 liter TFSI-motorerne i Audi A5.

Derefter vil partikelfiltrene efterhånden blive indført på alle modeller. Volkswagen-koncernen forventer, at den fra 2022 vil leverer syv mio. benzinbiler årligt med partikelfilter. Koncernen sælger nu 10 mio. biler om året.

Tidligere har også Daimler-koncernen med Mercedes-Benz meldt ud, at den indfører partikelfiltre på benzinbiler.

Partikelfiltre er allerede standard på nyere dieselbiler.

»Efter at have gjort motorerne mere effektive og med et lavere CO2-udslip, vil vi nu med partikelfiltrene skabe varige reduktioner i udslippet af sodpartikler,« lyder det fra Ulrich Eichhorn, der er chef for koncernens udviklingsafdeling.

Han tilføjer, at bilkoncernen også fortsat vil arbejde på at gøre dieselmotorerne mere miljøvenlige. Det sker med en understregning af, at koncernens nyeste dieselmotorer under Euro 6-normen i uafhængige test har vist sig at høre til de motorer, der er mest miljøvenlige.

Det er bl.a. blevet bekræftet af såkaldte økotest udført af den tyske bilistorganisation ADAC. Her er der testet under reelle kørselsforhold, og her hører de nyeste dieselmotorer fra Volkswagen-koncernen til de bedste.

Derfor undrer det i endnu højere grad, at koncernen har været nødt til at snyde med 11 mio. dieselbiler.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.