Erhverv

Du gætter aldrig, hvilke historier Facebook vil skjule for dig

Det er overskrifter som denne, som Facebook vil udrydde. Facebook-brugere er trætte af at blive narret til at klikke på historier.

Artiklens øverste billede
Det er ikke alle slags overskrifter på nyheder, Facebook bryder sig om. Foto: Jens Dresling

Lokkerubrikker som "Se hvem Bendter kysser nu" og "Dette navn skal du give dit barn, hvis det skal blive et geni" skal væk fra Facebooks nyhedsfeed, mener Facebook, som nu intensiverer kampen mod såkaldte clickbait-overskrifter.

Hvis du ikke allerede er blevet lokket til at klikke på rubrikkerne, så er svaret, at Bendtner kysser en fodbold, mens dit barn skal hedde John. Facebook vil forhindre, at deres brugere bliver irriterede over at blive narret til at klikke ind på en artikel, som de i virkeligheden ikke gider at læse.

»Vi har hørt fra folk, at de helt specifikt ønsker at se færre historier med clickbait-overskrifter eller clickbait-link. Det er overskrifter, der med vilje udelader vigtig information eller vildleder folk, så de er tvunget til at klikke på linket for at høre svaret,« skriver Facebook.

Med en ny algoritme vil Facebook identificere Facebook-opslag med overskrifter, der er clickbait, og begrænse, hvor udbredt de bliver. Det betyder, at Facebook-brugere vil se færre af den type historier i deres nyhedsfeed, og flere af den type historier, de gerne vil se, vil dukke op højere oppe i feed'et.

Adam Mosseri, som er direktør for Product Management hos Facebook, har ifølge The Verge sagt, at hvis man poster 50 ting om dagen, og 48 af de, er clickbait, så vil man se et betydelig dyk i trafikken og udbredelsen. Dog betyder den intensiverede kamp mod vildledende overskrifter ikke, at overskrifterne i stedet skal være tørre og fyldt med information for at blive vist i Facebooks nyhedsfeed, forsikrer han:

»Vi forsøger ikke at sikre, at alle overskrifter er de samme eller er uinteressante.«

Kampen mod clickbait betyder helt konkret, at Facebook vil luge ud i overskrifter, som har vildledende eller overdrevne overskrifter lidt på samme måde, som spamfiltre gør i e-mail-programmer, skriver The Guardian.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.