Erhverv

Skal butikken tage imod din brugte kjole?

Dansk Erhverv og Foreningen for Dansk Internet Handel går til kamp mod en »uacceptabel« regel i fortrydelsesretten.

Artiklens øverste billede
Netbutikken må trække dig for værdiforringelse, når den får din brugte vare retur, men hvor meget er uklart. Foto: Stuart O'sullivan

Når dine nye bukser er blevet luftet til en fest, og når skoene har været i nærkontakt med brosten, kan du stadig nå at fortryde købet og sende varerne retur, hvis du har købt dem på nettet.

Men den regel går Dansk Erhverv og Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) nu i kødet på. Selvom netbutikkerne ikke behøver returnere hele købesummen, når de får brugte varer retur, finder parterne reglen dybt urimelig.

»Det er helt uacceptabelt for netbutikkerne, at kunderne kan sende brugte varer retur. Netbutikkerne kan jo ikke sælge varerne igen, og det kan ikke være meningen, at danske netbutikker skal tvinges til at agere genbrugsstation. Det er elendig forbrugerpolitik,« siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Dansk Erhverv har rejst sagen i det såkaldte implementeringsråd, som regeringen har nedsat for at sikre, at danske virksomheder ikke skal lægge under for strengere regler end virksomheder i andre EU-lande. Her vil man dog afvente en evaluering af forbrugerrettighedsdirektivet, som kommer i 2017.

Det er bare ikke godt nok, at der kan gå flere år, før reglen bliver taget op til revurdering, mener modparten.

Netbutikkerne vil næsten altid lide et betydeligt økonomisk tab, understreger Niels Ralund, direktør i FDIH, der ikke ser noget lys i de løsningsforslag, der indtil nu er kommet på bordet.

»Forbrugerrådet mener, at løsningen på problemet er, at netbutikkerne skal begynde at sælge brugte varer. Det er uansvarligt. Netbutikkerne skal selv kunne vælge deres forretningsmodel. De skal ikke presses til at sælge brugte varer, hvis de ikke ønsker det. Og da slet ikke fordi nogen finder på at sende brugte varer retur,« siger Niels Ralund i meddelelsen.

Samtidig mener han, at reglerne for, hvordan netbutikkerne kan og må beregne værdiforringelsen er uklare, og det spørgsmål har Forbrugerklagenævnet og domstolene ikke taget stilling til endnu.

FDIH og Dansk Erhverv understreger, at man ikke opponerer mod den almindelige fortrydelsesret. De to parter vil have regeringen til at arbejde på at få reglen ændret i EU, så fortrydelsesretten betinges af, at varen returneres i »væsentligt samme stand«, så den kan sælges igen som ny vare.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.