Bøfkæde åbner sin sandsynligvis sidste restaurant i Danmark
Mash vil snart servere kød for sultne odenseanere. Derefter er det danske marked mættet, lyder forventningen.
Odense kan blive Danmarks næste gastronomiske højborg efter Aarhus.
Nogenlunde sådan lyder forudsigelsen fra den danske kæde Mash, der har udset sig Fyns bankende hjerte som placering for bøfkædens niende restaurant, der forventes at åbne i december.
»Da vi åbnede i Aarhus, var der ikke den store opmærksomhed omkring Aarhus som restaurantby. Siden har byen fået Michelinstjerner, og nu vil alle restaurant-brands ind i Aarhus. Vi ser et stort potentiale i Odense, og vi glæder os til at blive en del af byens gastronomiske udvikling,« siger Mikkel Glahn, Partner & Marketing Manager i Copenhagen Concepts, der udover Mash-kæden driver restauranterne Le Sommelier og Umami.
Med priser i den høje ende af skalaen kan en Mash-restaurant ikke ligge hvor som helst, og ifølge Mikkel Glahn er det danske potentiale ved at være opbrugt.
»Derfor bliver vores restaurant i Odense sandsynligvis også den sidste Mash i Danmark. Herefter vil vi have fuld fokus på vores internationale ekspansion, bl.a. i Tyskland, hvor vi ser et kæmpe potentiale, siger Mikkel Glahn.
Mash voksede op i hovedstaden. Den første restaurant slog dørene op på Bredgade i København i 2009, og året efter indtog konceptet Aarhus. Siden bredte det sig til Charlottenlund, Rungsted og London.
I fjor kastede Mash sig ud i en stor udlandssatsning, da kæden flyttede til Tyskland for at sælge kobekød og internationale udskæringer på sin nye restaurant i Hamborg.
Satsningen kunne aflæses direkte i regnskabet for Copenhagen Concepts, der trods en omsætning på 300 mio. kr. kun tjente 1,4 mio. kr. i 2015.
Mash-koncernen omsatte for 225 mio. kr. i 2015, hvilket var en stigning på 16 pct. i forhold til året før. Tallet omfatter dog ikke de to franchisedrevne bøfhuse, der ligger i Københavns Lufthavne.