Erhverv

Konkurrent i charmeoffensiv vil kapre Fonas kunder

Det er synd, at specialforretningerne ikke kan overleve i de nye tider, skriver Hi Fi-Klubben i et åbent brev til Fona.

Artiklens øverste billede
Brevet er blevet bragt i landsdækkende aviser i løbet af weekenden.

»Kære Fona. Nu er du så helt væk. Mange tror, at vi jubler i Hi-Fi Klubben, men så enkelt er det faktisk ikke. For konkurrenten er ikke en fjende, men en værdig modstander. En man respekterer, bliver inspireret af og måler sig op imod.«

Sådan lyder begyndelsen af et åbent brev til Fona fra konkurrenten Hi-Fi Klubben, der begræder, at Fona ikke længere er at finde på det danske marked.

»Vi vil derfor gerne sige tak til dig, Fona. For at være en så værdig konkurrent gennem årene. Og fordi du kæmpede for mange af de samme ting, vi kæmper for i Hi-Fi Klubben,« skriver konkurrenten i brevet, der både er blevet bragt i landsdækkende aviser i løbet af weekenden samt på virksomhedens sociale medier.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Her høster Hi-Fi Klubben mange roser blandt kunderne for god stil og en respektfuld tone. Opslaget har i skrivende stund fået 4.300 opadvendte tommelfingre og 307 delinger på Facebook.

Den nekrolog-lignende skrivelse fortsætter med at rose Fona, inden den overgår til at byde Fonas gamle kunder velkommen i Hi-Fi Klubbens butikker med foreslag om medlemsskab og særlig garanti på bestemte produkter.

Det får mange af brugerne til at stille sig mere kritiske over for Hi-Fi Klubbens oprigtighed.

»Først en tak til en gammel konkurrent - og så kære kunder, hvis I vil have velkomstgaver og lidt reparationer på grej, I har købt i Fona, så kommer I bare indenfor. Nærmest smagløst i mine øjne,« skriver bl.a. Jakob Levesen.

Og naturligvis er brevet markedsføring, men Hi-Fi Klubben mener ordene 100 pct., understreger landechef for Hi-Fi Klubben, Henrik Wieben.

»Selvfølgelig vil vi gerne have nogle af Fonas kunder. Det vil alle dem, der er tilbage i branchen, og vi forsøger selvfølgelig også,« siger han til Finans.

At det er synd, at »en af branchens hæderkronede kæder må lide døden på grund af de nye tider«, mener konkurrenten helt oprigtigt, understreger Henrik Wieben.

»Det, vi lægger mest vægt på, er, at specialforretninger ikke har det let nu om dage. Fona startede som en tv- og radioforretning og begyndte med tiden begyndte at udvide sortimentet og ligne Elgiganten, men det er også sørgerligt, synes vi. Vi kæmper for at holde fast i specialhandlen, og vi er vel efterhånden er det eneste alternativ til Fona, kunderne har, hvis de vil købe lyd og billede i en specialforretning,« siger han.

Den første Fona-butik åbnede i 1926, og i februar i år gik kæden i betalingsstandsning. Elkjøp Nordic, der ejer Elgiganten, har overtaget 10 af Fonas butikker. De resterende 46 Fona-butikker i Danmark har måttet dreje nøglen om.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.