Konkurrent i charmeoffensiv vil kapre Fonas kunder
Det er synd, at specialforretningerne ikke kan overleve i de nye tider, skriver Hi Fi-Klubben i et åbent brev til Fona.
»Kære Fona. Nu er du så helt væk. Mange tror, at vi jubler i Hi-Fi Klubben, men så enkelt er det faktisk ikke. For konkurrenten er ikke en fjende, men en værdig modstander. En man respekterer, bliver inspireret af og måler sig op imod.«
Sådan lyder begyndelsen af et åbent brev til Fona fra konkurrenten Hi-Fi Klubben, der begræder, at Fona ikke længere er at finde på det danske marked.
»Vi vil derfor gerne sige tak til dig, Fona. For at være en så værdig konkurrent gennem årene. Og fordi du kæmpede for mange af de samme ting, vi kæmper for i Hi-Fi Klubben,« skriver konkurrenten i brevet, der både er blevet bragt i landsdækkende aviser i løbet af weekenden samt på virksomhedens sociale medier.
Her høster Hi-Fi Klubben mange roser blandt kunderne for god stil og en respektfuld tone. Opslaget har i skrivende stund fået 4.300 opadvendte tommelfingre og 307 delinger på Facebook.
Den nekrolog-lignende skrivelse fortsætter med at rose Fona, inden den overgår til at byde Fonas gamle kunder velkommen i Hi-Fi Klubbens butikker med foreslag om medlemsskab og særlig garanti på bestemte produkter.
Det får mange af brugerne til at stille sig mere kritiske over for Hi-Fi Klubbens oprigtighed.
»Først en tak til en gammel konkurrent - og så kære kunder, hvis I vil have velkomstgaver og lidt reparationer på grej, I har købt i Fona, så kommer I bare indenfor. Nærmest smagløst i mine øjne,« skriver bl.a. Jakob Levesen.
Og naturligvis er brevet markedsføring, men Hi-Fi Klubben mener ordene 100 pct., understreger landechef for Hi-Fi Klubben, Henrik Wieben.
»Selvfølgelig vil vi gerne have nogle af Fonas kunder. Det vil alle dem, der er tilbage i branchen, og vi forsøger selvfølgelig også,« siger han til Finans.
At det er synd, at »en af branchens hæderkronede kæder må lide døden på grund af de nye tider«, mener konkurrenten helt oprigtigt, understreger Henrik Wieben.
»Det, vi lægger mest vægt på, er, at specialforretninger ikke har det let nu om dage. Fona startede som en tv- og radioforretning og begyndte med tiden begyndte at udvide sortimentet og ligne Elgiganten, men det er også sørgerligt, synes vi. Vi kæmper for at holde fast i specialhandlen, og vi er vel efterhånden er det eneste alternativ til Fona, kunderne har, hvis de vil købe lyd og billede i en specialforretning,« siger han.
Den første Fona-butik åbnede i 1926, og i februar i år gik kæden i betalingsstandsning. Elkjøp Nordic, der ejer Elgiganten, har overtaget 10 af Fonas butikker. De resterende 46 Fona-butikker i Danmark har måttet dreje nøglen om.