• Opdateret 23/08/2016 kl. 11:57
Erhverv

DSB taber halv milliard på skandaleramte tog

De omstridte IC2- og IC4-togsæt koster på DSB's bundlinje. Mange af togene bliver nu udfaset med det samme.

Artiklens øverste billede
DSB kommer ud med stort underskud og har store problemer med at få sine toge til at ankomme til tiden.

DSB slår et stort hul i jorden og kommer ud af første halvår med et underskud på næsten en halv mia. kr.

Det sker, efter at DSB har valgt at nedskrive værdien af 23 IC2-togsæt og 5 IC4-togsæt med knap 700 mio. kr. Samtlige IC2-tog bliver udfaset straks, og der skal indkøbes 26 nye el-lokomotiver - bl.a. for at nedbringe afhængigheden af de skandaleramte IC4-tog.

I alt kom DSB ud af årets første seks måneder med et underskud før skat på 447 mio. kr., oplyser selskabet. Korrigeret for nedskrivningen af togmateriellet var der et overskud på 195 mio. kr. mod 386 mio. kr. i samme periode i fjor.

Årsagen til den massive nedskrivning er, at IC4-togene aldrig bliver grundstammen i dansk togtrafik, som det ellers var planen. De bliver dog en del af løsningen, indtil at elektrificeringen af det danske jernbanenet er gennemført - og de nye el-lokomotiver på plads.

IC2-togene er heller aldrig rigtigt kommet i gang og bruges kun i et meget lille omfang, konstaterer DSB.

»Det er tid til at koncentrere kræfterne om at øge driftsstabiliteten for den del af IC4-flåden, der ikke kan undværes i trafikken på mellemlang sigt. Der er derfor foretaget en nedskrivning af IC2-flådens 23 togsæt. Alle 23 togsæt udfases straks,« skriver DSB.

Udover et kæmpe underskud afslører DSB's regnskab, at der er store problemer med at få togene til at ankomme til tiden. DSB's fjern- og regionaltog, der kører over det meste af landet, havde en kunderettidighed på 72,7 pct. i første halvår.

Det er langt under kontraktmålet på 81,8 pct. og »langt fra tilfredsstillende,« lyder det.

»Rettidigheden har været påvirket af flere faktorer: Forstyrrelser fra infrastrukturen, især spor og signaler, ID-kontrol ved togene til Sverige og grænsekontrol i togene fra Tyskland. Banedanmarks store sporarbejder på Østfyn omkring Kristi himmelfartsdag og pinse har været udfordrende – det gælder i særdeleshed de ikke-planlagte forsinkelser som følge af sporarbejderne,« skriver DSB i sit regnskab.

Hvis et fjern- eller regionaltog ankommer mere end tre minutter senere end angivet i køreplanen, betragtes det som forsinket. En aflysning bliver indregnet i rettidighedstallet, som om toget er ankommet for sent til alle stationer på strækningen.

Ifølge DSB er der iværksat en række tiltag, som skal rette op på den ringe rettigdighed.

»Henover sommeren har der på DSB’s værksteder været udført en lang række ekstraarbejder for at nedbringe antallet af fejl på materiellet. Det arbejde vil fortsætte gennem resten af 2016. Derudover har DSB iværksat en ekstern analyse af den mangelfulde driftsstabilitet for togmateriellet. De endelige konklusioner forventes at foreligge i september,« oplyser DSB.

Det nye regnskab fra DSB viser, at togkoncernen havde indtægter for i alt 6 mia. kr. i første halvår. Det er cirka lige så meget som i samme periode i fjor.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.