Erhverv

Jesper Stoltenberg har gjort VW’s lillebror til en drønhurtig forretning

Seat er flyttet hjemmefra og vokser massivt. »Vi har skabt et fundament, der kan løfte Seat op på det næste niveau i Danmark,« siger direktøren.

Artiklens øverste billede
Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør i Seat Danmark: Foto: Jonas Pryner.

Det spanske bilmærke Seat, der er en del af VW-koncernen, drøner derudaf på det danske marked.

Med en ny direktør ved rattet og en ny strategi har Seat på få år tredoblet salget af biler og styrer mod sit bedste år herhjemme nogensinde.

Manden bag den hæsblæsende vækst hedder Jesper Stoltenberg-Mathiesen. Han blev hentet ind som direktør for Seats danske afdeling i 2009. Dengang kæmpede Seat med et sølle salg og dårlig økonomi. Forhandlerne tjente ingen penge, og kendskabet til Seat-mærket blandt danskerne var begrænset.

Derfor satte Jesper Stoltenberg i samarbejde med Seat-forhandlerne gang i en omfattende turnaround, som nu for alvor ser ud til at give gevinst.

»Vi er gået fra at sælge under 2.000 biler årligt til cirka 6.500 biler. Vi har opbygget et helt nyt forhandlernetværk, og vigtigst af alt tjener vores forhandlere nu penge,« siger Jesper Stoltenberg.

Seat-direktørens største beslutning var at flytte hjemmefra. De fleste Seat-forretninger herhjemme er ejet af den familieejede bilkoncern Semler Gruppen, der også står for import af bl.a. VW og Skoda.

Derfor har Seat for det meste holdt til i bilhuse sammen med VW og Skoda. Men det bliver der lavet om på. Over det seneste år har Seat åbnet ni nye forretninger rundt om i landet.

»Vi følte os lillebroragtige. Vi havde brug for mere plads til bilerne og kunderne i udstillingerne. Det var vigtigt for os at komme ud af skyggen fra VW og Skoda – og det kan vi kun, hvis vi har egne, fysiske Seat-forretninger,« siger Jesper Stoltenberg, der har øget antallet af selvstændige forhandlere fra 24 til 37.

Som de fleste andre bilmærker herhjemme nyder Seat godt af, at danskerne køber flere biler end nogensinde. 2015 blev et rekordår med cirka 208.000 indregistrerede personbiler – og alt tyder på, at 2016 bliver endnu bedre.

I det store billede sidder Seat fortsat på en meget lille del af bilmarkedet herhjemme. Men Jesper Stoltenberg har ambitioner om at erobre markedsandele i de kommende år – både på salg til private og til erhverv.

»Vi har fået skabt et fundament, der kan løfte Seat op på det næste niveau i Danmark. Vi har fået flere bilmodeller på hylderne, og stort set alle sammen trækker godt,« siger Jesper Stoltenberg.

I år har Seat solgt knap 25 pct. flere biler end i fjor. Det er væsentligt mere end den gennemsnitlige fremgang i bilsalget, der er på 8,8 pct.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.