Arriva-chef: Om 10 år kan bussen være uden chauffør
Som et tegn på den hastige udvikling af førerløse køretøjer afslørede Vesthimmerlands Kommune i juli sin plan om allerede i år at indføre førerløse biler til brug i social- og sundhedssektoren, og transportselskabet Arriva har da også indstillet sig på, at offentlig trafik skal samme vej.
Det skriver Berlingske Business.
- Det er uundgåeligt, at vi med tiden kommer til at se nye måder at drive den kollektive trafik på. Det betyder også, at de kontrakter på otte til 12 år, vi indgår på busdrift lige nu, formentlig udvikler sig til en ny type udbud med nye løsninger såsom førerløse biler og busser, siger Morten Jakobsen, chef for mobility services i Arriva til Børsen.
I øjeblikket har Arriva sine bybiler under navnet Drivenow kørende i København, og allerede nu indeholder bilerne software, der gør, at de mere eller mindre kan køre selv. Det bliver dog hindret af lovgivning og teknisk finpudsning for nuværende.
Drivenow har indtil videre ikke givet overskud, og flere eksperter har da også bragt argumentet, at det bliver svært at tjene penge i fremtidens transportsektor. Arriva påpeger dog, at antallet af ture ikke skal hæves ret meget, før konceptet bliver profitabelt.
Ritzau Finans