Erhverv
0

Chancen for succes med nye idéer er 1.700 gange større hos etablerede firmaer

Men vi er ikke gode nok til at skabe samarbejde mellem startups og de etablerede firmaer, ifølge iværksætter.

Iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw mener ikke, at der er nok samarbejde mellem startups og etablerede virksomheder i Danmark. Arkivfoto: Rune Aarestrup Pedersen

Danmark er blandt de bedste lande i verden at være iværksætter i. Vi er i top fem på det internationalt anerkendte Global Entrepreneurship Index, og generelt går det godt for iværksætteriet i Danmark.

Men derfor har vi stadig problemer. Det mener iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw.

»Mange danske startups tænker ofte, at de skal søge kapital fra eksempelvis venturefonde, men de kan få rigtig meget ud af at indgå i et samarbejde med etablerede firmaer i branchen. I udlandet er der også rigtig mange etablerede firmaer, som decideret kigger efter startups, som de kan investere i. Det kunne vi godt lære noget af herhjemme,« siger han.

Kendetegn ved en startup ifølge Jonathan Løw
  • At de leder efter deres forretningsmodel og kunder
  • At de leder efter deres marked
  • At de mangler kapital
  • At de er nysgerrige og agile
  • Ofte at de er uerfarne.

Kendetegn ved en etableret virksomhed ifølge Jonathan Løw
  • At de kender deres forretningsmodel og kunder
  • At de kender deres marked
  • At de har kapital
  • At de mangler noget nysgerrighed og agilitet
  • At de har erfaring.

Der er noget om pointen med samarbejde mellem startups og de mere etablerede spillere i brancherne.

Ifølge et studie fra Harvard Business Review i USA har en etableret virksomhed omkring 1.700 gange så stor chance for at få succes med nye produkter eller services som en startup.

»Det giver ingen mening, at vi i Danmark deler os så meget op i iværksættermiljøer og etablerede virksomheder. Vi skal i langt højere grad tale sammen og skabe alliancer. Mange frygter nok at miste kontrollen over deres gode idé, men alternativet kan være, at man overhovedet ikke får solgt den, eller i hvert fald at den ikke lever op til potentialet,« siger Jonathan Løw.

Nogle af dem, der har oplevet succesen ved at samarbejde mellem en etableret virksomhed og en startup, er Testhuset og Testlab. Testhuset blev etableret i 2005 og modtog fire år i træk Børsens Gazellepris. TestLab startede i 2015, og for nylig indgik de to virksomheder et samarbejde, hvor Testhuset investerede i TestLab.

»Det at få adgang til noget know-how fra folk i branchen, som opererer på et lidt andet sted end os selv, har givet os nogle muligheder for at blive klogere. Vi har fået mulighed for at komme i kontakt med kunder på et niveau, vi ikke selv havde mulighed at nå på egen hånd. Samarbejdet har speedet vores salg op,« siger Claus Venlov, medstifter og adm. direktør i TestLab.

Også hos Testhuset er man meget begejstret for den udvikling, som er kommet ud af samarbejdet.

»Investeringen har hjulpet med at skabe innovation hos os og på vores felt. Det har skabt branding inden for vores felt, og er med til at sætte scenen inden for kvalitetssikring af software i Danmark. Vi har fået øjnene op for, at vi kan lære noget fra startups, selv om vi også selv har en innovationsafdeling,« siger Allan Tange, adm. direktør i Testhuset.

Det to direktører opfordrer de mange iværksættere i Danmark til at række hånden ud til etablerede virksomheder, så endnu flere innovative idéer kan slå igennem.

BRANCHENYT
Læs også