Erhverv

Nye regler vil få autobranchen til at bløde arbejdspladser

Holder Folketinget fast i, at biler ved uheld maksimalt må repareres for 65 pct. af den aktuelle handelsværdi, kommer det til at koste arbejdspladser frem mod 2020, fastslår Autobranchen Danmark.

Artiklens øverste billede
Nye grænseværdier for, hvornår en bil skal skrottes, og hvornår den må repareres, kostede sidste år landets værksteder 131 mio. kr. i tabt omsætning. Nu råber Autobranchen Danmark vagt i gevær. Foto: Anita Graversen.

Der står 1.000 job på spil for landets mekanikere.

Så firkantet udlægger Autobranchen Danmark nye reparationsregler for beskadigede biler, der trådte i kraft ved indgangen til 2016.

De nye regler betyder, at hvis en bil skal repareres for mere end 65 pct. af bilens aktuelle værdi, skal den skrottes, uanset om man teknisk og sikkerhedsmæssigt forsvarligt kan genopbygge bilen.

Tidligere var grænsen på 75 pct., og alene i 2016 har den nye og lavere reparationsgrænse betydet, at der er blevet skrottet markant flere biler, end hvis grænsen fortsat havde været på 75 pct., fastslår Autobranchen Danmark.

»På den konto blev der i 2016 skrottes ekstra 3.100 biler i forhold til, da reparationsgrænsen var 75 pct.,« fastslår Mads Engberg, vicedirektør i Autobranchen Danmark.

Det sker med henvisning til en analyse, som autoværkstedernes brancheorganisation har udført sammen med Forsikring & Pension.

For autoværkstederne har udviklingen betydet færre biler at reparere, og allerede i 2016 betød det et farvel til anslået 200 arbejdspladser, og det er en udvikling, der vil fortsætte, lyder advarslen.

»Frem mod 2020 vil 800 arbejdspladser forsvinde på danske værksteder, og 550 praktikpladser, som kunne være blevet skabt, vil aldrig blive etableret, hvis biler fortsat skrottes, når de er skadet for 65 pct. af værdien,« konkluderer Autobranchen Danmark, der har haft 2016-erfaringerne en tur gennem krystalkuglen.

De dystre forventninger frem mod 2020 bygger bl.a. på, at de ekstra 3.100 biler, der sidste år blev skrottet som følge af den lavere reparationsgrænse, betød, at værksteder rundt om i landet gik glip af en omsætning på minimum 131 mio. kr.

Autobranchen Danmark peger derfor på, at den bedste løsning for alle parter må være, at man går tilbage til de midlertidige reglerne, som et flertal i Folketinget indførte for 2014 og 2015, hvor reparationsgrænsen lå på 75 pct.

Det skabte nemlig job og omsætningen i på værkstederne, lyder meldingen.

»En stor del af de nye arbejdspladser var imidlertid tabt allerede ved udgangen af 2016,« siger Mads Engberg.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.