Presset bagerkæde lukkede efter kæmpe tab - nu åbner den igen
Den japansk-ejede bagerkæde Andersen Bakery tabte næsten 100 mio. kr. i Danmark, inden den lukkede. Nu skal udviklingen vendes med et nyt koncept.
Efter 10 år med røde tal på bundlinjen valgte de japanske ejere bag bagerkæden Andersen Bakery tidligere på året at lukke sine to sidste butikker i Danmark.
Nu genopstår bagerkæden på Islands Brygge med et nyt, økologisk koncept. Det skriver Berlingske Business.
Andersen Bakery tabte på et årti næsten 100 mio. kr. på sine danske bagerbutikker. Det var baggrunden for, at man i februar valgte at sige stop. Men Andersen Bakery har ikke opgivet det danske marked.
»Nu gør vi det på en anden måde. Det bliver helt anderledes og helt nede på jorden,« siger Johannes Hessellund til Berlingske Business.
Han er ejer af bagerkæden Det Rene Brød og er tilknyttet det nye Andersen Bakery i en konsulentrolle.
Oprindeligt havde Andersen Bakery tre butikker i Danmark - alle i København. Da kæden valgte at lukke sine to sidste butikker, blev alle medarbejdere sagt op. Nu er bagerkæden så genopstået med et nyt koncept, der skal være økologisk, økonomisk og ideologisk bæredygtigt.
Andersen Bakery sælger bagværk i over 100 butikker i Japan og USA. Den H.C. Andersen-inspirerede bagerkæde åbnede sin første danske butik i 2007, men har på intet tidspunkt tjent penge i Danmark.
Det skal det nye koncept lave om på.
Når de japanske ejere ikke vil opgive Danmark, skyldes det, at hele forretningen i Japan er bygget op omkring det danske brand. Det fortalte produktionsansvarlig Katrine Velin Hansen i forbindelse med lukningen til Fødevarewatch.
»De har f.eks. mange bornholmske produkter. Derfor vil det være helt forkert af dem ikke at være til stede i Danmark. Det er derfor, de giver det en chance til, også selvom det har været dyrt,« fortalte hun.
Det seneste årsregnskab fra Andersen Bakery viser en negativ egenkapital på 96,7 mio. kr.